Un 50,4% dels veïns i veïnes de l'àrea metropolitana de Barcelona afirma que ha canviat d'hàbits de mobilitat degut a la pandèmia del coronavirus. Així ho ha esbrinat una enquesta de l'app i plataforma veinal Nextdoor, que assegura que aquesta dada és lleugerament inferior si s'analitza es fa una comparativa a nivell de ciutats espanyoles, que baixaria fins al 48,5%. A València un 50,60% i Sevilla un 44,79%. Pel que fa a Madrid i Barcelona ciutat, la dada encara és més elevada: un 54,7% i un 53,8% respectivament. 

L'enquesta s'ha fet a unes 5.000 persones de tot l'estat durant el mes d'agost i ha recollit dades sobre els mitjans de transport preferits durant la pandèmia. 

Caminar, lidera el rànquing

Caminar s'ha convertit, però, amb la forma preferida de transport després de la pandèmia. El 59,6% de la població enquestada afirma que camina més que abans. En segon lloc hi ha l'ús del cotxe particular, un 14,25% afirma que l'agafa més que abans de la pandèmia. Un 12,21% afirma que ara es fa servir més el transport públic, un 10,6% utilitza més la seva bici o patinet, mentre que només un 2% fa servir més la seva moto particular. 

Aquestes dades, que engloben el conjunt de la població de tot l'estat, són significativament diferents quan s'analitza l'opinió dels ciutadans que viuen a les àrees metropolitanes de Madrid, Barcelona, València, Sevilla i Saragossa i també de les ciutats. A Saragossa un 69,23% dels enquestats afirma caminar més, la dada més alta de totes, seguida per Madrid amb un 61,18%, Barcelona un 60%, València un 55,42% i Sevilla un 49,32%. 

Bici i patinet

Dades de l'enquesta exposen que un 10,60% de la població fa servir més la bici o el patinet ara que abans de la pandèmia. València, en aquest cas, és la ciutat líder, on el 21,69% dels ciutadans (11 punts per sobre de la mitjana) afirma que ara fan servir més el patinet o la bici. De fet, València ciutat és la que té un percentatge més alt amb un 29,41% (casi 20 punts per sobre de la mitjana espanyola). La segueixen Barcelona ciutat, amb un 18,9% de veïns i veïnes que afirmen fer més ús de la seva bici o patinet, dos punts per sobre dels ciutadans de l'àrea metropolitana de Barcelona (16%) i 8 punts més que el conjunt de la població.

Una dada significativament inferior a Sevilla, amb un percentatge de 10,96% i un 11,54% a Saragossa. Madrid, en aquest sentit, és la ciutat on menys increment de l'ús d'aquests mètodes de transport s'ha vist. Només un 5,59% fa servir la seva bici o patinet més que abans. Madrid i Sevilla són les úniques ciutats on l'increment de l'ús de la bici o patinet està per darrere de l'increment de l'ús del cotxe. 

bici unsplash

Bici / Unsplash

A Sevilla guanya el cotxe

A nivell nacional, un 14,25% afirma que ara agafa més el cotxe particular que abans. Sevilla és de fet on han optat per agafar més el cotxe, un 23,29% concretament. Seguida de Madrid amb un 16,02% (a l'àrea metropolitana). Una diferència significativa amb Barcelona, on només el 9,06% han triat aquesta opció. A Saragossa un 7,69% i a València un 13,25%.

Les dades de Madrid, Barcelona i València capital també són molt diferents: mentre que a Madrid un 11,18% diu agafar més el cotxe que abans, a la capital catalana només un 7,5% agafa més el cotxe ara. A València és on menys s'ha notat aquest increment, només un 5,88% afirma agafar-lo més que abans.

La moto, la preferida pels barcelonins

Pel que fa a l'ús de la moto, Barcelona és la ciutat on més s'ha registrat un augment amb un 3,7% afirmant que agafa més la moto que abans, seguit del 2,77% a València, 2,74% a Sevilla i 2,11% a Madrid ciutat. Madrid és on menys s'ha incrementat l'ús d'aquest vehicle, també a la seva àrea metropolitana, on només l'1,51% afirma agafar més la moto.

I l'ús del transport públic?

Si observem l'ús del transport públic, les dades són similars a les de la mitjana espanyola (12,21%) a totes les ciutats però hi ha algunes diferències entre les capitals i les àrees metropolitanes. Per exemple, Barcelona és la capital on menys gent ha afirmat que arran de la pandèmia fan un ús més important del transport públic (només un 8%, davant el 18,9% de la bicicleta o el patinet), a València capital un 9,8% (davant el 29,41% que afirma agafar més la bici o el patinet). A Saragossa, un 9,62%, a Sevilla un 10,96% i Madrid és la capital on més gent afirma que ara agafen més el transport públic que abans (13%).

Quan es parla d'àrees metropolitanes, Madrid és l'única on s'afirma que hi ha més gent ara que agafa el cotxe (16%) que el transport públic (14%). A Barcelona, un 10,68% afirma agafar més el transport públic ara que abans (2,5 punts per sobre de Barcelona capital).