El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) lliurarà finalment aquest dimecres la documentació relativa a l'estat en què s'han conservat les pintures de Sixena, després que el Govern d'Aragó li hagi exigit via burofax. Ho faran després que el director general de Cultura de l'Executiu de Jorge Azcón (PP), Pedro Olloqui, hagi reiterat que els tècnics aragonesos que treballen al museu català des de dilluns per preparar el trasllat han trobat "dificultats" per accedir a la documentació. Olloqui ha asseverat des d'una compareixença pels mitjans a Osca que aquesta informació és clau perquè les pintures puguin ser desplaçades amb garanties de seguretat, donat que informen de l'estat de conservació i de les operacions que s'han realitzat al llarg dels anys.

El govern aragonès ha insistit que la resolució del jutjat d'Osca que ordena executar definitivament la sentència —ratificada pel Tribunal Suprem— per la tornada a Sixena de les pintures, obliga les institucions catalanes i el museu a lliurar aquesta documentació. Per això la consellera de Cultura, Tomasa Hernández, remetrà una petició formal perquè consti la petició de lliurament de la documentació a la cap dels tècnics aragonesos que treballen al MNAC, Natalia Martínez de Pisón. Olloqui ha afirmat que no és optimista sobre aquest lliurament amb motiu de "l'actitud" demostrada per les institucions catalanes. Tanmateix, el MNAC ja va afirmar ahir dimarts que faria la corresponent entrega, però que seria a través dels jutjats.

A més, el director general de Cultura d'Azcón ha acusat el MNAC d'oposar-se ahir al fet que els tècnics aragonesos recullin algunes preses de mostres físiques per analitzar amb més precisió les pintures, una actitud que ha qualificat de "sorprenent" perquè és "una oposició contra els propietaris de les obres: els aragonesos". Per no "estendre la tensió més enllà del que és raonable", l'Executiu aragonès realitzarà aquesta petició també per via judicial. Els tècnics acabaran les tasques primerenques per preparar el trasllat aquest dimecres.

Fonts del MNAC han negat a l'ACN que s'hagi denegat la presa de mostres, si no que ho han comunicat a la jutgessa: "Tot ho farem a través de la jutgessa". De fet, la presa de mostres s'ha realitzat aquest dimecres "amb la col·laboració i la supervisió de l'equip de restauració" del museu. Avui, el MNAC ha subratllat en una nota que s'han posat "en tot moment a disposició" dels tècnics aragonesos i ha lamentat "totes aquelles manifestacions públiques que no responen a la realitat dels fets".

Apunta a l'independentisme: "Forta tensió institucional i social"

Olloqui ha admès que les primeres hores dins del museu "van ser difícils" i ha recordat que els tècnics aragonesos van començar a treballar "en una situació de forta tensió institucional i social, amb mobilitzacions per part de les organitzacions independentistes". De tota manera, ha volgut diferenciar l'actitud de les institucions catalanes de la dels treballadors del museu, que "van facilitar al màxim el treball de l'equip tècnic" i que van tenir "un comportament correcte i de respecte a l'equip tècnic".

El director general aragonès ha fet referència així a la manifestació independentista que va concentrar una cinquantena de persones a les portes del MNAC abans de l'arribada dels tècnics, entre els quals hi havia l'expresidenta del Parlament Laura Borràs, els diputats de Junts Agustí Colomines i Francesc de Dalmases; el líder de l'ANC, Lluís Llach; o el president del Consell de la República, Jordi Domingo. Els manifestants van denunciar el que consideren un "espoli" de les pintures de Sixena, "símbol de la cultura catalana". També van assenyalar que la decisió del jutjat d'Osca va en contra de "tots els criteris tècnics", que avisen del risc que es facin malbé en el trasllat.

Serà possible el trasllat sense malmetre el patrimoni?

Els tècnics del govern d’Aragó continuen els seus treballs des de les nou del matí a la sala 16 del MNAC, on es troben les pintures murals de la sala capitular del Monestir de Sixena. Aquest dilluns van acabar els treballs a la sala 17, la de les pintures profanes, de manera que aquesta sala avui està oberta al públic. També aquest dilluns van estar prenent imatges amb un escàner de mà, escanejant l’estructura interior per conèixer els sistemes d’ancoratge de les pintures murals, i prenent dades, s'ha explicat des de l'Aragó. Tot i que aquestes imatges són de baixa resolució, permeten mesurar tota l’estructura dels bastidors interiors, han detallat.

El MNAC ha defensat al llarg dels darrers mesos davant del jutjat que existeix una "incapacitat tècnica" per dur a terme el trasllat de les obres en els terminis que marca la llei "sense posar-les en risc". El museu sosté que existeixen riscs extraordinaris per a la integritat de les pintures murals si se sotmeten al moviment que implica el trasllat a l'Aragó, donat que extreure-les de l'ambient de preservació en què es troben podria fer que s'esmicolessin. La fragilitat de les pintures ve condicionada per l'incendi que van patir l'any 1936 a Sixena. Ara mateix, el que hi ha són restes calcinades que tenen un gruix màxim d'un mil·límetre, arrencades amb una tècnica denominada strappo, i muntades damunt d'un suport de fusta sobre una tela. Per tot plegat el museu no parla d'un mural sinó d'un artefacte format per diverses capes. Aquest dimecres, el museu ha confirmat que continua treballant en l'escrit d'oposició

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!