Un dels pocs elements que ens fan recordar que fa un any la nostra vida estava condicionada per la pandèmia de la covid-19, amb restriccions, confinaments nocturns i mascaretes fins i tot per passejar pel carrer, és precisament l'obligatorietat de continuar-ne portant al transport públic. És una de les poques mesures que queden vigents i, tot i que semblava que amb el final de l'estiu i unes dades molt positives d'incidència, casos i ingressos als hospitals, havien de desaparèixer, no sembla que el seu final sigui a prop. Són moltes les veus que demanen que portar-ne passi de ser una obligació a una recomanació, però els experts que assessoren el Ministeri de Sanitat des de l'inici de la pandèmia encara les veuen necessàries per evitar que la covid es torni a escampar aquesta tardor i que s'hagin de recuperar algunes restriccions. 

Un ús cada vegada més residual al transport públic 

Bona part del problema que hi ha amb l'obligatorietat de la mascareta al transport públic, especialment al tren i al metro, és que depenent del moment del dia són majoria els usuaris que la porten abaixada, sense cobrir nas i boca, o fins i tot se la deixen a casa. En aquest context, la resta de persones que opten per seguir l'obligatorietat han deixat de demanar a la resta que es posin aquesta protecció. En canvi, en autobusos, on els usuaris han de passar per davant del conductor abans d'asseure's, són més els que la porten posada. 

Així, tot i que és una obligació, la mascareta ja s'entén per a molts com una recomanació al transport públic, ja que ningú no t'obliga a posar-te-la, més enllà dels constants avisos per megafonia. I de moment així seguirà, perquè la Ponència d'Alertes, formada per representants de les autonomies, considera que "no és el moment de treure les mascaretes per l'arribada de l'hivern", en un moment en què els casos de grip estan en auge i les mascaretes també ens protegeixen contra aquest virus. Ara mateix, només a Espanya i Alemanya és obligatòria aquesta protecció; però si bé aquí està en dubte constant, els germànics l'hauran de dur, com a mínim, fins a l'abril. Itàlia ha estat l'últim país a suprimir-la del transport públic, tot i que durant tot l'estiu ha estat obligatori portar una FPP2. 

Argimon, a favor de recomanar-les

Tot i que la Ponència d'Alertes s'hi negui, almenys per ara i davant la incògnita de com evolucionarà el virus aquest hivern, a Catalunya, el conseller Josep Maria Argimon s'ha manifestat en reiterades ocasions a favor que la mascareta deixi de ser una obligació per convertir-se en recomanació. En estar recollida en un decret estatal, el Govern no la pot modificar i, per tant, aquest canvi depèn del Ministeri de Sanitat dirigit per Carolina Darias, que sempre ha fiat els experts les decisions sobre mascaretes. Amb tot, Argimon reconeixia aquest setembre que l'eliminació hauria d'haver estat durant l'estiu, ja que veia probable que "a la tardor necessitem portar-la". 

Votació al Congrés per eliminar les mascaretes 

En aquest context, i amb la negativa de la Ponència d'Alertes, avui es vota al Congrés la proposta de Ciutadans d'eliminar les mascaretes del transport públic, així com a les farmàcies. Cal tenir en compte que aquests establiments, i d'altres com ara consultes psicològiques o òptiques es consideren espais sanitaris i, com als hospitals o ambulatoris, les mascaretes són obligatòries. Segons els taronges, la millora epidemiològica i una reducció de la pressió als centres hospitalaris fan que aquestes puguin desaparèixer i fregar la normalitat d'abans de la pandèmia. En el text de la proposició no de llei, el partit d'Arrimadas defensa que la ciutadania ha de poder "recuperar les llibertats" que es van cedir en els pitjors moments de la crisi sanitària, destacant també els alts nivells de vacunació.