Malgrat que sempre els han perseguit injustes llegendes sobre el seu consum, els ous són un aliment tan sa com nutritiu. Contenen relativament poques calories, però estan plens de proteïnes, vitamines, minerals, greixos saludables i diversos oligoelements.

Això sí, les formes com preparem els ous poden afectar de manera més positiva o negativa la salut pel que fa als nutrients. Per això, a continuació veurem les maneres més saludables de cuinar i menjar ous, tenint en compte la versatilitat que ofereix aquest aliment.

Es poden cuinar de moltes formes diferents i són fàcils de combinar amb altres aliments saludables, com les verdures. Cuinar-los també destrueix qualsevol bacteri perillós, cosa que els fa segurs.

Els següents són els mètodes de preparar-los més populars:

Bullits

Els ous durs es cuinen amb la closca en una olla amb aigua bullent entre 6 i 10 minuts, depenent com de cuit volem que estigui el rovell. Com més els cuinis, més ferm es tornarà el rovell.

Ou durEls ous durs poden bullir-se més o menys segons el gust del consumidor

Escaldats

Els ous escumats es cuinen en aigua una mica més freda. S'obren en una olla amb aigua bullent a una temperatura d'entre 71 i 82 °C i es cuinen entre 2,5 i 3 minuts.

Fregits

Els ous ferrats es couen en una paella calenta amb una fina capa d'oli, millor si és d'oliva. El més habitual és fregir-los només d'una banda, tot i que hi ha qui prefereix fer-ho pels dos costats, sobretot si s'afegeixen en un entrepà o en sandvitx.

Enfornats

Aquesta modalitat d'ous es cuinen en un forn calent en un plat pla fins que l'ou estigui llest.

Ous remenats

Els ous remenats es baten en un bol, s'aboquen en una paella calenta i es regiren a foc lent fins que quallin.

Truita francesa

Per fer una truita, els ous es baten, s'aboquen en una paella calenta i es cuinen lentament a foc lent fins que siguin sòlids. A diferència dels ous remenats, una truita no es regira un cop és a la paella.

TruitaLa truita permet ingredients addicionals de tota mena per enriquir-la

Cuinar fa que alguns nutrients siguin més digeribles

Cuinar els ous els fa més segurs per menjar i també fa que alguns dels seus nutrients siguin més fàcils de digerir. Un exemple d'això és la proteïna dels ous. Hi ha estudis que han demostrat que es torna més digerible quan s'escalfa. De fet, un estudi va trobar que el cos humà podria utilitzar el 91% de la proteïna als ous cuits, en comparació amb només el 51% als ous crus.

Es creu que aquest canvi en la digestibilitat es deu que la calor provoca canvis estructurals a les proteïnes de l'ou. Als ous crus, els compostos proteics grans estan separats entre si i s'enrotllen en estructures complexes i recargolades. Quan les proteïnes es cuinen, la calor trenca els enllaços febles que les mantenen en forma.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat