El 47% de la indústria catalana es replanteja el seu model de negoci arran de la situació desencadenada pel coronavirus, per la qual cosa implementarà  "canvis estratègics de mercat", segons ha revelat una enquesta d'ACCIÓ, l'agència per a la competitivitat de l'empresa del Departament d'Empresa i Coneixement. Per elaborar aquest estudi, es va entrevistar empreses industrials catalanes de més de 9 treballadores entre el 19 de juny i l'1 de juliol. Segons van respondre els enquestats, el 29% crearà nous productes o serveis, mentre que un 21% contempla digitalitzar processos i un altre 21% introduirà noves plataformes de comercialització digital com l'e-commerce.   

"Les empreses catalanes han de fer front a una pandèmia que requereix accelerar processos d’adaptació i transformació: la Covid-19 ha provocat que canvis que podien trigar anys a arribar es materialitzin en pocs mesos”, ha detallat Joan Romero, el conseller delegat d’ACCIÓ, en un comunicat de l'agència on es dona a conèixer l'estudi. També, ha afegit que "l’anticipació és clau: cal poder identificar què és el que hem de fer i com ho hem de fer i fer-ho de forma ràpida”.

 

Incorporació del teletreball

Per Romero una primera mostra de la transformació és que la indústria ha incorporat l'opció de treballar des de casa. En aquest context, el sondeig assenyala que prop del 70% dels enquestats ha manifestat que ha introduït les eines del teletreball durant la pandèmia davant del 12% que l'emprava abans de la crisi sanitària desencadenada pel coronavirus.

De moment, el model de teletreball no està regulat, però arran de la pandèmia el govern espanyol es planteja ara treure una normativa al respecte. Per això, el passat mes de juny va habilitar el mes de juny una enquesta en el web del ministeri de Treball i Economia Social.  

teletreball virus EFE

Una dona teletreballa des de casa seva | EFE

Tot i que el conseller delegat d'ACCIÓ reconeix que el "context global és ara molt complex", l'estudi apunta que les empreses industrials catalanes que exporten es plantegen obrir nous mercats internacionals. En concret, un 84% preveu explorar aquesta via. 

“S’ha demostrat que la internacionalització és sinònim de més competitivitat: menys dependència sobre els cicles econòmics, accés a un mercat molt més ampli, majors rendibilitats, escalar capacitat productiva, diversificació de riscos comercials i d’aprovisionament, disminució de costos i augment de l’eficiència productiva”, remarca Romero.

Ajudes per les PIMES

Coincidint amb la publicació de l'enquesta, ACCIÓ també ha anunciat que demà obre una línia d'ajudes econòmiques dotades amb 3 milions d'euros i que tenen com a objectiu impulsar la competitivitat de les petites i mitjanes empreses (pimes). Aquestes s'articulen en una desena de cupons de diverses tipologies que valoren aspectes com la innovació, la internacionalització, el finançament, la indústria 4.0, la transformació empresarial o l’economia circular.

ACCIÓ estima que entre 300 i 600 pimes es podran beneficiar d'aquests cupons, que oscil·len amb preus que van des dels 1.600 als 20.000 euros.