El jutjat de Primera Instància i Instrucció número 4 de Leganés (Madrid) ha admès a tràmit una denúncia per "homicidi i les seves formes" arran de la gestió duta a terme a l'Hospital Universitari Severo Ochoa durant la  primera onada de la pandèmia, i ha incoat diligències prèvies contra quatre directius del complex hospitalari. 

A tots ells, segons l'acte, se'ls cita en qualitat d'investigats el pròxim 4 de juny per donar-los "trasllat de la denúncia" en apreciar el jutjat que les "actuacions presenten característiques que fan presumir la possible existència d'infracció penal".

A més, oficia a direcció de l'Hospital a què informi "com més aviat possible" de l'"àmbit de competències de cada un dels denunciats", així com de les "actuacions dutes a terme per contenir la pandèmia en relació amb mitjans materials, formació de professionals, organització de la feina i protecció dels treballadors".

De la mateixa manera, el jutjat reclama que s'especifiquin els "criteris de trasllat de pacients Covid-19 a altres hospitals o centres mèdics".

Gestió negligent amb resultats de lesions i mort

La denúncia va ser interposada per la Plataforma pels treballadors del Severo Ochoa i l'Agrupació Sanitària Espanyola (ASAES) a causa de "la gestió negligent amb resultats de lesions i mort", ja que consideren que la gestió de la crisi sanitària a aquest hospital va poder derivar en una vintena de morts, inclòs el d'un infermer de quiròfan de centre. 

La denúncia es fonamenta en la gestió d'un hospital que, segons els denunciants, "no tenia un pla de contingència", la qual cosa hauria derivat en "una total improvisació, un descontrol i una absència d'actuacions per part dels responsables a l'hora d'afrontar les dures condicions".

De fet, pel que fa als trasllats de pacients entre les UCI, la denúncia assegura que els metges d'aquest departament del Severo Ochoa desconeixien els "criteris", i asseguren que "el xat de WhatsApp dels caps de servei de l'UCI romania inactiu a partir de les 22.00 hores, no funcionant a les nits".

 "Es podien haver salvat 20 vides"

"I això -argumenta el document- va tenir greus conseqüències per als pacients, ja que s'estima entre els metges de l'UCI que d'haver estat actiu el WhatsApp a la nit, es podien haver salvat almenys 20 vides de pacients de l'Hospital, amb noms i cognoms".

Sense recursos ja en l'era pre-Covid

La denúncia arrenca amb els denunciants apel·lant a la retallada de mitjans i personal durant els "últims anys" al Severo Ochoa. Així, recorda que va ser un dels primers del país a col·lapsar per la pandèmia i que el complex hospitalari "no tenia ni tan sols els mitjans per atendre els seus pacients en un dia a dia normal", una responsabilitat que atribueixen als "càrrecs de direcció que van haver d'haver actuat -al·lega la denúncia- i no ho van fer, de forma que es va deixar a la deriva a tots els treballadors".

Falta d'equips de protecció

D'altra banda, després de recordar que "a l'UCI no va existir cap mena de planificació o anticipació" i que "no es va transmetre cap classe d'instrucció per via reglamentària", revela que al març hi va haver un brot entre professionals que van participar en una intervenció quirúrgica (quatre infermers, dos auxiliars d'infermeria i un metge), atès que "ni es portaven equips de protecció individual complets (EPI) i la mascareta que s'utilitzava era la quirúrgica".

La conselleria de Sanitat els ordena esperar

Van passar els dies i es van fer públics els vídeos dels passadissos d'Urgències plens de pacients. L'Hospital, segons els denunciants, va arribar "a rebutjar l'ajuda de la Unitat Militar d'Emergències (UME) quan era evident que era necessària" perquè, segons esgrimeixen, des de la conselleria de sanitat de la Comunitat de Madrid es va ordenar esperar que estigués habilitat l'hospital provisional de l'Ifema.

La denúncia apunta que, des de març fins a juny de l'any passat, "hi va haver moments en què es va arribar a triplicar el nombre de pacients a Urgències i el 27% del personal va ser contagiat per Covid"

La direcció, "tancada al despatx"

"La direcció -esgrimeix- es va tancar al seu despatx, no va donar ordres (llevat de les de no fer PCR, no donar material, acceptar pacients de manera descontrolada i rebutjar l'ajuda de l'UME) no es va remetre a protocols perquè no existien, no va atendre al seu equip de treballadors i va desatendre les peticions d'ajuda desesperades, dels que es trobaven sota el seu ordre i comandament".

També apunta a la manca de protecció entre els treballadors sanitaris, que "es protegien amb bates fetes de bosses d'escombraries, al cap i als peus per falta d'escafandres i calces, bates reciclades que havien perdut la seva impermeabilitat i impermeables".

"En cap moment es van dur a terme mesures de control per evitar l'expansió de virus entre els treballadors, no se'ls va sotmetre a proves de detecció i se'ls va deixar contagiar i contagiar a tots els pacients", mantenen els denunciants, al mateix temps que revelen que la Direcció d'infermeria, encarregada de subministrar els EPI, "va obligar el personal a treballar amb equips reutilitzats, els quals ja havien perdut tota la seva capacitat protectora, i a treballar durant tot un torn amb el mateix EPI, sent els torns de nit de fins a 10 hores de durada".

Per la seva banda, la Direcció de l'Hospital Universitari Sever Ochoa ha manifestat avui "la seva completa disposició a col·laborar amb la Justícia en tot allò que se li requereixi".

 

Imatge principal, façana de l'hospital Severo Ochoa / Europa Press