La nova llei antitabac que el Ministeri de Sanitat té entre mans està aixecant molta polseguera per diverses raons. I una d'elles és la prohibició dels vapejadors amb sabors, un recurs que moltes persones han utilitzat per deixar el tabac convencional. Doncs bé, un nou estudi, realitzat per l'agència 40dB, se suma a la incomprensió que ha generat aquesta mesura entre la comunitat d'usuaris de vapejador, que veuen aquest dispositiu com una alternativa al cigarret menys perjudicial per a la salut.
Concretament, el treball de camp, titulat 'Alternatives al tabac convencional: percepció dels usuaris i opinió sobre la nova regulació', destaca dues dades: gairebé un 50% dels usuaris de vapejador continuaria vapejant encara que es prohibeixin els sabors i fins i tot un 18% optaria pel contraban. Amb aquest nou estudi, es posa en dubte, encara més, una regulació que ja despertava molts dubtes.
Gairebé un 50% d'usuaris de vapejador continuaria vaporejant si es prohibeixen les aromes i un 18% optaria pel contraban
En l'enquesta han participat gairebé 3.000 adults, inclosos 1.570 fumadors o usuaris de productes alternatius al tabac convencional, com els cigarrets electrònics o vapejadors, el tabac escalfat i les bosses de nicotina, segons ha detallat la fundadora i CEO de 40dB, Belén Barreiro, en exposar les dades de l'estudi en un acte a Madrid. Després de la presentació, s'ha desenvolupat un col·loqui en què també ha participat el portaveu de l'Associació Espanyola d'Usuaris de Vaporitzadors Personals (Anesvap), Julio Ruades.
L'estudi d'opinió també treu conclusions interessants que concerneixen els consumidors de bosses de nicotina. Davant la limitació de 0,99 g de nicotina per bossa que preveu Sanitat, un 23% declara que continuarà consumint-les. Però gairebé un 30% recorreria al contraban per esquivar aquesta restricció i un 30% fumària més tabac per compensar. Davant de totes aquestes dades, convindria preguntar-se per la idoneïtat de totes aquestes mesures, no creus?
Restringir el vaporeig i les bosses de nicotina no sembla una prioritat per als espanyols
Precisament, la prohibició de les aromes i la reducció de la quantitat màxima de nicotina permesa a cada bosseta són els aspectes més mal valorats de la nova llei, que imposa, a més d'aquestes, altres limitacions a vapejadors i dispositius per a tabac escalfat. En canvi, prohibir el seu consum a menors i permetre sense restriccions els nous productes, informant sobre els seus riscos, tenen el suport del 89% i el 84% els consumidors de productes alternatius al cigarret (vapejador, dispositiu per a tabac escalfat i bosseta de nicotina).
Una de les veus més escoltades del col·lectiu vapeador és Ruades, qui alerta de la voluntat del Ministeri d'emprendre "una lluita contra la indústria tabaquera" que podria portar al tancament a "milers d'autònoms i petits empresaris". Alhora, recorda que a la Unió Europea sis països s'han oposat a les mesures plantejades al reial decret per restringir les alternatives al tabac a Espanya, on "el Govern està seguint un criteri propi" amb les seves "polítiques prohibicionistes".
La nova llei antitabac pot crear un efecte indesitjat, que faci créixer el mercat il·legal i el contraban
En qualsevol cas, el treball de l'agència 40dB deixa clar que, en aquests moments, la regulació sobre el vaporeig no hauria de ser una de les prioritats del Ministeri de Sanitat. De fet, segons l'esmentat estudi, el 84,4% creu que el Ministeri s'hauria de centrar a millorar els recursos de l'atenció primària i reforçar la salut mental. I ja per filar molt prim: són majoria els qui opinen que la legislació sobre el tabac i el vaporeig a Espanya s'hauria de plantejar en coordinació amb la Unió Europea (més del 45%) o, directament, que no és necessari modificar-la (13%).
Una porta de sortida del tabaquisme (encara bastant desconeguda)
Quant al consum, l'enquesta suggereix que productes com els dispositius de vaporeig, el tabac escalfat i les bosses de nicotina "són més una porta de sortida que una porta d'entrada" al tabac convencional, segons ha destacat Barreiro, líder de 40dB. La majoria dels qui ara consumeixen productes sense combustió, el 78%, abans fumaven i ja no fumen tabac de combustió. Únicament el 22% dels qui actualment utilitzen algun d'aquests productes no havien consumit prèviament tabac de combustió. A més, entre els fumadors hi ha més consumidors habituals, a diferència dels usuaris de productes alternatius, entre els quals el consum és menys intens.
Els vapeadores, el tabac escalfat i les bosses de nicotina són una eina menys perjudicial per a aquelles persones que volen deixar el tabac convencional
Tanmateix, segons el treball d'investigació de 40dB, les alternatives menys nocives per a la salut com els vapejadors encara no són gaire conegudes a Espanya, sobretot entre les dones i les persones de 55 anys i més. Entre la població general, només el 60% ha sentit parlar dels productes de vaporeig amb nicotina, i el coneixement de les altres categories és fins i tot inferior. A més, existeix encara un ampli desconeixement sobre els efectes per a la salut dels nous productes. El 9% dels espanyols reconeixen no saber si són més o menys perjudicials que el tabac de combustió i un 14% no tenen clar el seu impacte en la salut.
La nova llei antitabac genera molts dubtes: està ben pensada?
En conclusió, l'estudi de 40dB evidencia que la nova llei antitabac promoguda pel Ministeri de Sanitat no només genera rebuig entre la població espanyola, sinó que també planteja seriosos dubtes sobre la seva eficàcia i oportunitat. Les restriccions, especialment la prohibició de sabors en vapejadors i el límit a la nicotina a les bosses, podrien tenir efectes contraproduents com el foment del contraban o el retorn al tabac convencional.
Abans d'actuar per força, convindria avaluar amb deteniment la conveniència i la idoneïtat de les mesures de la nova llei antitabac
A més, la majoria dels enquestats no considera que aquestes mesures siguin una prioritat sanitària, i molts reclamen un enfocament més informat, coordinat en l'àmbit europeu i basat en l'evidència científica. En lloc d'avançar cap a polítiques prohibicionistes, potser és moment d'obrir un debat més ampli sobre com integrar de forma responsable aquestes noves eines a la lluita contra el tabaquisme.