La nova variant òmicron ha arrossegat amb ella la por global a tornar a experimentar brots descontrolats de covid. Per aquest motiu, una de les primeres mesures que han adoptat molts països arreu del món ha estat tancar les fronteres. Si bé és una mesura ràpida i eficaç per contenir el virus, implica que molts vols que ja estaven programats estan sent cancel·lats i, per extensió, els usuaris volen recuperar els seus diners.
La plataforma Reclamacion de Vuelos ha informat Economia Digital que en els darrers dies han rebut un 25% més de consultes diàries per saber com demanar a la companyia que els tornis els diners d'un servei que no podran rebre. Segons la plataforma, des d'abril del 2020, Reclamación de Vuelos ha rebut més de 45.000 reclamacions, de les quals el 60% eren per vols cancel·lats per la covid.
Tot plegat coincideix amb dons grans esculls per les aerolínies i els consumidors. Per una banda, el nombre de bitllets comprats era elevat degut a la proximitat de les vacances de Nadal i del pont de la Constitució. Per altra banda, moltes aerolínies encara no han acabat de tornar tots els diners dels bitllets que es van cancel·lar per la covid l'any 2020.
Obligació europea
L'arribada de la covid va trencar molts plans, viatges inclosos Des d'aleshores molt viatges han hagut de començar una odissea per aconseguir que se'ls retornés els diners dels vols que mai van arribar a realitzar. Algunes aerolínies han intentat esmunyir-se de la responsabilitat de pagar sumes milionàries que no entraven en cap de les seves previsions, mentre alhora no podien ingressar diners, ja que el tràfic aeri estava suspès.
La Unió Europea va donar un cop sobre la taula davant d'aquest joc del gat i la rata i aquest setembre. La Comissió Europea va anunciar que 16 aerolínies, entre les quals Vueling i Iberia, s'havien compromès a reemborsar els vals imposats per cancel·lacions de vols durant la pandèmia.
El compromís de les companyies és degut al fet que la normativa estableix que les companyies només poden donar aquests cupons en cas que ho demani el client, però les aerolínies van imposar-los. És a dir, les companyies poden oferir cupons als clients que es queda sense poder volar per la cancel·lació d'un vol, però no pot ser l'única opció. Concretament, segons Reglament Europeu 261/2004, les empreses aèries han d'oferir als usuaris el reemborsament en set dies del cost íntegre del vol al preu que es va comprar en el seu moment.
Imatge principal: Un grup de turistes amb mascareta esperen a un aeroport / Europa Press