Les dades del ministeri d’Agricultura sobre la compra d’aliments realitzades en la setmana prèvia i la posterior a la declaració de l’estat d’alarma pel coronavirus mostren unes tendències en el consum peculiars en temps de confinament. Junt amb el creixement dels aliments bàsics que es van disparar des del primer moment, la segona setmana va donar peu també a un més que notable creixement de les begudes alcohòliques, cerveses i les rajoles de xocolata. Tot per superar el confinament.
Segons aquestes dades del ministeri, comparades amb les de l’any passat, el consum es va disparar fins a un 29,8% en la setmana prèvia a la declaració de l’estat d’alarma, entre el 9 i 15 de març, quan es van registrar imatges de compres massives als supermercats. Aquest creixement es va mantenir encara que amb menys intensitat, amb un 10,9% més, la setmana següent, atès que l’emmagatzemament de la primera setmana va fer innecessari mantenir la intensitat en la segona.
Això no obstant, no tots els productes analitzats pel ministeri s’hi ha vist afectats per igual. Ni les dues setmanes les necessitats han estat les mateixos, ni els descens en l'adquisió de productes ha estat homogeni.
És el cas de les farines i sèmoles, la venda de les quals es va disparar la primera setmana, amb un 147% més que l'any passat, i van continuar pujant fins al 196% la segona.
Però també les rajoles de xocolata, i algunes begudes alcohòliques, que amb el confinament sembla que encara s’han fet més necessàries per als consumidors. Les rajoles de xocolata van créixer, un 10% la primera setmana, i un 33%, la segona. El que el ministeri descriu com a begudes espirituoses, i on s'agrupen els alcohols destilats, van enfilar-se un 21% la primera setmana, en relació a l’any passat, i set dies després es van enfilar fins a un 58% més, mentre que les cerveses, van créixer un 23,3% la primera setmana i un 35%, la següent.
Des d’Agricultura es destaca també el creixement d’snacks i fruits secs, amb un 16 i un 15% de creixement, en les dues setmanes successives.
Curiosament, enfront la pràctica majoria dels productes que s'han disparat, hi ha dos aliments que no només no van créixer la primera setmana, sinó que van caure en consum en relació a l’any anterior: la carn d’ovella (-15%) i la fruita fresca (-1,6%). Aquesta tendència es va accentuar encara més la segona setmana en el cas del xai (-25%) i es va recuperar amb la fruita, que va créixer un 8% en relació al consum de l’any passat.
Entre les dades del ministeri hi figuren aliments que es van disparar la primera setmana i que han continuat amb un nivell molt alt, tot i que més moderat, la segona com són els llegums, arròs i pasta.
En canvi productes que es van disparar en un primer moment, com conserves de peix i mol·lusc (82,1%), l’oli (97%), o la llet i derivats (49,9%), van recuperar en una setmana el mateix nivell o gairebé que l’any anterior. Fins i tot, algunes han baixat per sota de l’any passat, com les begudes envasades o les gasoses, que van créixer un 38,8 i un 14,2 i al cap d’una setmana s’han venut un 1% menys que el 2019.
Per territoris, on més es va disparar el consum va ser a Extremadura, que la primera setmana va adquirir un 63% més de productes d’alimentació que l’any anterior i Cantàbria, 54,3% més. Qui menys va consumir, Castella i Lleó, un 13,6% que ha caigut en relació a l’any passat ha caigut un 8,0% en la segona.