No és un rumor, és un fet contrastat amb les dades del ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació setmana rere setmana. El confinament no només ha provocat un increment del consum general d’aliments a les llars, la qual cosa és normal tenint en compte que ara tothom menja a casa, sinó que a més ha disparat de manera molt important la venda de determinats productes que es podrien considera al marge del que se situa habitualment com a necessitat bàsica.

Aquesta tercera setmana de confinament -de fet, la segona complerta- es manté el lògic creixement de la venda d'aliments frescos com la carn, que s’ha venut un 29,1% més que la mateixa setmana de l’any passat, les fruites (18,5% més), productes de l’hort (25%), o els ous (33%). Hi ha hagut, a més, una moderació de l’increment que havien experimentat productes que es van disparar la primera setmana com els llegums (38% de creixement aquesta setmana després del 122% de la primera), l’arròs (ha passat del 158% de creixement de la primera setmana a un 29,5%, la tercera) o la pasta (del 144,3 al 12,5%).

Capítol a banda mereixen, però, productes que van experimentar un creixement notable la primera setmana en relació al mateix període de l’any passat, i que amb el temps no han fet més que seguir creixent.

És el cas dels snacks i fruits secs, que aquesta tercera setmana han crescut un 61,6% en relació a l’any passat, quan en començar el confinament només havien crescut el 16%. El mateix ha passat amb les tauletes de xocolata que s’han disparat fins a un 59,7 aquesta setmana quan la primera tot just van créixer un 10%.

La cervesa és un altre dels productes estrella, amb el creixement del 41,9%, després que la primera setmana havia crescut un 23,3% i la segona un 35,2%.

Similar és el cas d'allò que el ministeri descriu com a begudes espirituoses, entre les quals se situen tots els destil·lats alcohòlics. La tercera setmana el creixement ha baixat lleugerament i ha quedat en un 41,7% més que l’any passat, després que la segona setmana havia arribat a un 57,7% més.

Una conclusió evident podria ser que atès que no es pot anar al bar, s'obre la barra a casa, amb snacks inclosos.

Un altre cas especial és el de les farines, que han multiplicat les vendes fins al 170% aquesta setmana i el 196% l’anterior, després que tota la població confinada a l’Estat espanyol s’ha abocat a cuinar pastissos de manera compulsiva i també pa, tot i que la venda de pa també ha crescut (16%).