El paper que juguen els productes químics que tenim a casa en els plàstics dels objectes d'ús quotidià, els productes de neteja o els teixits està sent analitzat per experts de tot el món, per comprendre com interactuen amb el nostre cos. Ara un equip d'investigadors de la Universitat Estatal de Washington ha descobert per primera vegada una correlació entre els nivells de bacteris i fongs al tracte gastrointestinal dels nens i la quantitat de substàncies químiques comunes que es troben en el seu entorn familiar.

El microbioma intestinal, és a dir la comunitat de microorganismes que es troben al nostre tracte intestinal, ha despertat en els últims anys un creixent interès creixent per als investigadors. Els estudis semblen estar confirmant que aquesta gran varietat de bacteris i fongs afecten molts processos, des de l'absorció de nutrients fins a la nostra immunitat, i un microbioma no saludable està relacionat amb malalties que van des de l'obesitat fins a l'asma i la demència.

Productes de netejaL'estudi ha descobert per primera vegada una correlació entre els productes químics comuns i els nivells de bacteris i fongs al tracte gastrointestinal dels nens

En l'estudi de Washington, els investigadors van mesurar els nivells de compostos semiorgànics ubicats a la sang i l'orina de 69 nens petits i preescolars i després, utilitzant mostres fecals, van estudiar els seus microbiomes intestinals.

Els compostos orgànics semivolàtils que van mesurar van incloure ftalats que s'utilitzen en detergents, roba de plàstic com els impermeables, cortines de bany i productes de cura personal, com a sabó, xampú i laca per al cabell, així com substàncies perfluorades i polifluoroalquilo ( PFAS), que s'utilitzen en teles que repel·leixen les taques i l'aigua, revestiments per a catifes i mobles, productes de cuina antiadherents, abrillantadors, pintures i productes de neteja. Les persones estan exposades diàriament a aquests productes químics en l'aire i a la pols a les seves cases, especialment els nens petits que poden ingerir-los arrossegant-se sobre catifes o portant-se objectes a la boca amb freqüència.

Quan els investigadors van observar els nivells de fongs i bacteris a l'intestí, van trobar que els nens que tenien nivells més alts de substàncies químiques en el corrent sanguini mostraven diferències al seu microbioma intestinal. Els nens amb nivells més alts de PFAS a la sang presentaven una reducció en la quantitat i diversitat de bacteris, mentre que l'augment dels nivells de ftalats es va relacionar amb una reducció en les poblacions de fongs. La correlació entre els productes químics i els organismes bacterians menys abundants va ser especialment pronunciada i potencialment més preocupant.

Niña en el seu habitaciónEls nens petits poden ingerir productes químics en jugar a terra o en emportar-se a la boca productes de neteja

Segons els experts que han participat en l'estudi, aquests microorganismes poden tenir funcions importants en el nostre organisme, per la qual cosa la disminució dels seus nivells pot tenir impactes significatius en la salut. Els investigadors també van trobar, sorprenentment, que els nens que tenien alts nivells de compostos químics a la sang també tenien a l'intestí diversos tipus de bacteris que s'han utilitzat per netejar substàncies químiques tòxiques. Els bacteris deshalogenants s'han utilitzat per a la bioremediació per degradar els productes químics halogenats persistents com els dissolvents de neteja en sec del medi ambient. Aquests bacteris no es troben típicament a l'intestí humà, per la qual cosa creuen que el mateix intestí està provant de fer front a aquesta situació d'alguna manera.