Victòria aclaparadora a favor de mantenir les marques històriques en la consulta que aquest dijous van fer els comitès d’empresa de TV3 i Catalunya Ràdio amb els treballadors dels dos mitjans per demanar el que opinen de la gestió que està fent la direcció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) de les marques històriques. La pregunta plantejada era aquesta: “Estàs d’acord que TV3 i Catalunya Ràdio, i totes les seves marques, continuïn plenament actives i visibles tant en antena com a la plataforma, les aplicacions i les xarxes socials?” I la votació, que es va fer de manera telemàtica, va donar un resultat inapel·lable: amb una participació del 63,27%, el 89,96% de la plantilla dels dos mitjans i de la Fundació La Marató, convocades per participar en la consulta, va votar a favor de mantenir les marques històriques de la corporació, mentre que un 5,40% ho fa fer en contra i un 4,64% va votar en blanc.

Consulta no vinculant

La consulta no és vinculant, però sí que ha enviat un missatge contundent per pressionar als responsables de la CCMA, segons assenyalen els comitès d’empresa en un comunicat: “Ara la direcció ha d’escoltar la veu dels treballadors, corregir la política de marques i respectar la funció dels mitjans sense amagar ni menystenir TV3 i Catalunya Ràdio ni ara ni en el futur”, assenyalen els comitès d’empresa en un comunicat.  Els treballadors han mostrat el seu suport a la iniciativa dels comitès d’empresa per demanar que es mantinguin plenament actives i visibles les marques de TV3, Catalunya Ràdio i totes les seves associades (com 3/24, Catalunya Informació, Super3, 33, Esport3, Catalunya Música i iCat) en antena, plataformes, aplicacions i xarxes socials. En el comunicat, els comitès d’empresa informen que els treballadors de l'ens CCMA no han pogut participar perquè la direcció no ha proporcionat el cens, i que 324 antics treballadors, jubilats o que han canviat de mitjà, han signat en suport de les marques clàssiques. 

Què demanen els treballadors?

Els treballadors exigeixen que la direcció respecti i preservi la identitat i la projecció de les marques històriques davant l'expansió de 3Cat i 3CatInfo, i rebutgen, per considerar-la insuficient, la proposta prèvia de la CCMA de recuperar només elements com logotips en micròfons. Els comitès es reuniran per traslladar els resultats a la direcció i reclamar una resposta, però demanen que la direcció escolti la veu dels treballadors i corregeixi la política de marques actual, respectant la funció dels mitjans sense amagar ni menystenir TV3 i Catalunya Ràdio, ni ara ni en el futur. Els comitès d’empresa esperen que el resultat contundent de la consulta, amb un 90% a favor de mantenir les marques originals, intensifiqui la pressió per corregir la política de la CCMA.

Una polèmica que ve de lluny

La polèmica sobre el canvi de marques a la CCMA (Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals) es va iniciar el 2023 amb l'anunci de la nova marca paraigua 3Cat, que pretenia integrar i substituir progressivament les marques històriques com TV3, Catalunya Ràdio, 324 i Catalunya Informació, fins i tot preveient una desaparició total cap al 2028. Aquesta estratègia, defensada per la presidenta Rosa Romà com a harmonització de múltiples canals i plataformes, va generar crítiques immediates per diluir identitats consolidades de més de 40 anys. Els comitès d'empresa de TV3 i Catalunya Ràdio van organitzar concentracions i comunicats des del setembre de 2025 contra l’expansió de 3CatInfo, que provocava la “pràctica desaparició” de les marques originals en continguts audiovisuals, editorials, xarxes i plataformes. Treballadors i antics professionals van reclamar explicacions públiques sobre l’objectiu final i les repercussions laborals, rebutjant propostes parcials com recuperar només logotips en micròfons.

Controvèrsia política

El tema també va originar una controvèrsia política, amb crítiques especialment de Junts, que va arribar al Parlament de Catalunya. Junts va impulsar mocions per criticar la "substitució" de marques, aprovant-se només l'èmfasi en el contracte-programa, però es van rebutjar sessions extraordinàries, amb l’oposició de PSC, ERC, PP i Vox. La CCMA va recordar que els canvis provenien d'un acord PSC-ERC-Junts del 2022, i Romà va negar "matar" TV3 o Catalunya Ràdio, afirmant que conviurien amb 3Cat. “Són marques que volem continuar mantenint", va assegurar la presidenta de la CCMA en la sessió de control al Parlament el passat 26 de setembre. Romà va justificar  la política de la Corporació amb les dades des del canvi de marques de 3/24 i Catalunya Informació a 3CatInfo i, després de més d'una setmana, gairebé un milió de dispositius ja havien accedit als seus continguts digitals. Concretament, en una setmana es van fer  més d'1,5 milions de reproduccions de vídeo i àudio, així com han augmentat el 20% les reproduccions diàries de vídeos informatius.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!