La transparència ha de millorar i les sol·licituds d'accés a la informació han de ser resoltes amb més eficàcia. És el missatge que ha llançat el síndic de greuges, Rafael Ribó, al Parlament, al qual ha demanat que publiqui de forma proactiva aquella informació de pot tenir interès per a la ciutadania: "Tot acord que es prengui en aquesta institució haurà de ser púbic", ha dit durant la presentació de l'informe sobre transparència del 2021, i després d'un inici d'any marcat per polèmiques, principalment per les llicències per edat dels treballadors del Parlament, que cobraven sense treballar en els últims anys de la seva vida laboral. 

En aquest sentit, durant una roda de premsa al Parlament aquest dilluns al matí, Ribó ha considerat que la situació creada arran de la informació periodística sobre les llicències per edat, ha posat de manifest la conveniència de publicar proactivament també els acords que es prenen amb els treballadors de la cambra: "Seria bo que no quedés cap racó d'aquest tipus d'activitat pública que no fos publicat pel propi Parlament". Les llicències van ser eliminades definitivament el mes de febrer, tot i que ara resta pendent veure què es fa amb aquelles persones que les gaudeixen en l'actualitat o que les van sol·licitar i les tenen concedides.

Ribó ha fet aquestes declaracions després de lliurar al Parlament l'informe anual sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern. Tot i que el cas de les llicències per edat no correspon al període analitzat, ja que es va fet públic el 2022, l'informe l'inclou pel ressò que va tenir. El document presentat aquest dilluns recull que al voltant del 20% de sol·licituds d'accés a la informació plantejades en el marc del test del sol·licitant ocult van quedar el 2021 sense resposta, tot i haver-ne requerit el lliurament en tots els casos una vegada esgotat. "És una xifra inacceptablement alta", ha proclamat, i ha demanat crear unitats d'informació i adaptar el procediment d'accés per contribuir a millorar aquestes dades.

"M'amoïna que hi ha massa sol·licituds d'accés a la informació que poden quedar sense resposta", ha assenyalat Ribó, que també s'ha mostrat preocupat per la lentitud a l'hora de fer efectiu el dret a la informació. Entre les dificultats que detecta hi ha el desconeixement del propi dret per part d'amplis sectors de la societat, tant del seu contingut com de les maneres per exercir-lo. "No hem fet prou els deures per fer conèixer a tothom que aquest dret existeix", ha advertit, i ha proposat que les administracions disposin de canals de comunicació amb la ciutadania per garantir la interlocució i anar més enllà de consultes puntuals.