El Síndic de Greuges Rafael Ribó s'ha traslladat a Madrid en plena campanya per a les eleccions del 21-D per presentar l'informe sobre les càrregues policials de l'1 d'octubre al Congrés, com havia fet prèviament a Barcelona, sota la idea de denunciar la "conculcació de drets fonamentals" dels catalans. De la mateixa manera, el Síndic ha criticat la campanya per al 21-D, ja que tres dels candidats es troben a presó –el líder d'ERC Oriol Junqueras, Joaquim Forn, Jordi Sànchez– i alguns altres van marxar a Brussel·les –com el número u de Junts per Catalunya Carles Puigdemont

"És inadmissible que els candidats no tinguin igualtat de condicions" ha dit Ribó a l'entrada de la reunió sobre els comicis catalans. Segons el Síndic, a França hi hauria hagut sentències anàlogues on haurien avalat aquesta igualtat, tal que tots poguessin participar de la campanya. "És una acció decidida per part de la Junta Electoral i altres que estan impedint aquest dret" ha indicat. Així mateix, ha recordat que una de les principals batalles de l'organisme que defensa són les queixes sobre el vot a l'estranger. "Fa que molta gent no pugui votar" ha denunciat. 

A més, Ribó ha exposat que l'Estat hauria vulnerat abans i durantl'1-O els drets de manifestació, informació, expressió, en la voluntat d'impedir el referèndum, així com la prohibició d'actes o la requisada de cartells durant la campanya. Ho ha dit davant d'una munió de parlamentaris: el secretari tercer de la mesa i diputat d'En Comú Podem Marcelo Expósito, Esther Capella d'ERC, Joan-Feliu Guillaume del PDeCAT; la professora de Relacions Internacionals Itziar Ruiz-Giménez, als qui el síndic ha recordat que va enviar informes similars a instàncies europees.