El reconegut naturalista i ornitòleg Jordi Sargatal ha advertit en una entrevista a Aquí, Cuní, que la defensa ecologista de l'estant de la Ricarda li "sembla mentida", perquè si es defensen les zones humides des del Govern i les institucions "també s'hauria de veure, i em sap greu dir-ho, que els Aiguamolls de l'Empordà estan molt mal gestionats i estan perdent moltíssim".

"Hi ha altres zones humides, com el delta de la Tordera, l'estany d'Ivars, o el delta de l'Ebre que es podrien potenciar molt. Per tant enfocar en la Ricarda la defensa de zones humides fan que hi hagi qui defensi que no és creïble perquè des de les institucions no han dit ni mu per defensar aquestes altres zones", ha afegit.

Segons Sargatal, la Ricarda és com "una mena d'excusa perquè certs plantejaments de certs partits antidesenvolupament s'ho facin seu".

L'endemà que s'hagi trencat l'acord per l'ampliació del Prat, pel desacord sobre l'àrea protegida de la Ricarda, el president d'Aena, Maurici Lucena, ha avançat que la inversió de 1.700 milions d'euros prevista per a l'aeroport queda aparcada "fins d'aquí a cinc anys". "Si després d'aquest període les circumstàncies són més propícies, se'n podrà tornar a parlar", ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio aquest dijous.

Les converses sobre l'ampliació de l'aeroport de Barcelona queden ajornades fins que es faci un nou pla d'inversions de la companyia, segons ha anunciat Lucena. D'aquesta manera, "en els propers cinc anys s'invertiran 1.500 milions d'euros per consolidar el hub intercontinental de Madrid i la inversió del Prat queda en suspens fins que s'obri una nova oportunitat reguladora".

El president d'Aena ha assenyalat el Govern presidit per Pere Aragonès com a màxim responsable que s'hagi trencat l'acord per a l'ampliació de l'aeroport i com a màxim culpable de "l'oportunitat perduda". "Sense la convicció de la Generalitat, aquesta inversió no es pot tramitar perquè inclou tramitacions mediambientals complexes", ha explicat.

Aquestes tramitacions ambientals complexes fan referència a l'important impacte que havia de tenir el projecte sobre l'espai natural de la Ricarda, cosa que el Govern no sabia. La consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, ha criticat aquest dijous també a Catalunya Ràdio que ningú ha explicat a l'executiu català que "dins de l'acord del 2 d'agost hi entrés l'ampliació per l'est". "Ni tan sols he vist un Power Point", ha lamentat Jordà, que ha remarcat que "un projecte d'aquesta mena s'hauria de fer amb consens, però no s'ha volgut fer així".

Lucena no ho ha vist així: "Sempre es va proposar a les institucions catalanes". "S'han succeït una sèrie de declaracions que demostren que el Govern no té una posició ni madura ni homogènia sobre l'ampliació del Prat", ha dit. És més, en declaracions a TV3 ha destacat que el problema va començar arran dels tuits del president Aragonès al respecte. Aleshores, ha explicat que "el projecte era allargar la pista mar cap a l'est, que sabíem que tenia un impacte ambiental important que volíem minimitzar i complir la legislació europea". "El que ha dit la Generalitat és que el projecte era un altre", ha retret.

 Per la seva banda, el secretari general de Junts, Jordi Sànchez ha assegurat en roda de premsa, que les declaracions de dirigents d'ERC contra el projecte d'Aena són una excusa del govern espanyol per trencar el pacte, pero ha reconegut que no han ajudat a tirar endavant l'acord. No obstant, també ha indicat que aquestes crítiques dels republicans no justifiquen l'actitud del govern espanyol. "Per més infortunats que fossin alguns tuits, és evident que una inversió de 1.700 milions d’euros no pot quedar suspesa per això", ha remarcat. 

Sànchez ha assegurat que aquestes diferències amb les posicions d'Esquerra ja les han compartit en privat els partits del Govern i que ara comparteixen una mateixa postura davant l'acord.