L’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida (Partit Popular), i el de València, Joan Ribó (Compromís), s’han rebolcat en una discussió pública pel nom de València escrit a la placa de l’icònic Quilòmetre Zero de la Puerta del Sol, que després de la reforma està rodejada per una rosa dels vents que inclou les denominacions de totes les capitals provincials. El consistori valencià té la mosca al nas perquè Madrid hi ha escrit el nom de la capital del Túria en castellà -sense accent obert a la 'e'- i reclama que el substitueixin per València. “No costa tant”, va escriure a Twitter. Aquest dimarts Martínez-Almeida ha replicat que “està correctament escrit”.
Després de veure els canvis que s’havien incorporat al Quilòmetre Zero, Joan Ribó va posar el crit al cel en veure que s’havia escrit Valencia en castellà. De fet, una regidora de Compromís va recordar que, des de 2017, el nom oficial de la ciutat és València, tal com marca el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). “És una falta de respecte als valencians”, va assegurar Luisa Notaria, que va tenir la complicitat de l’alcalde Ribó, que en una piulada va escriure al seu homòleg madrileny: “València. No costa tant. En valencià”.
Davant la queixa de Ribó, l’alcalde madrileny s’ha ventilat la petició ignorant-la per complet. “Que jo sàpida, Valencia, ja m’ho hauran d’aclarir, però sembla que està ben escrit. A mi em sembla que Valencia està correctament escrit tal com està, la veritat”, ha dit Almeida, que ha assegurat que no ha rebut encara cap carta del seu col·lega valencià amb la reclamació per fer el canvi. “[Ribó] agraeix que hi hagi un nou disseny en el qual hi caben i hi estan representades totes les capitals de província d’Espanya (...) una mostra del compromís de Madrid com a capital d’Espanya cap a totes les capitals”.
L’ocurrència tampoc ha agradat gaire al País Valencià perquè el mateix Ribó ha tornat a exigir “amablement” a Almeida que instal·lin el nom oficial de València a la plaça madrilenya. “Reitero la necessitat que es posi el nom oficial i no el que ells considerin, a la vegada que felicito la iniciativa de posar tots els noms de les capitals de província. Però s’han de posar bé”, ha afirmat el valencià.
València no, Castelló sí
La famosa placa del Quilòmetre Zero està situada davant de la seu del govern de la Comunitat de Madrid, a la Puerta del Sol. És habitual que s’hi acumulin turistes fent-se fotos posant el peu a sobre de la petita plataforma, que marca el punt d’inici de les diferents carreteres radials d’Espanya. Amb la reforma de la plaça, l’Ajuntament de Madrid ha situat una rosa dels vents en la qual als extrems hi surten tots els noms de les capitals de província i les ciutats autònomes (Ceuta i Melilla). A diferència del cas de València, el que no s’entén és que a la placa s’hi llegeix les accepcions oficials valencianes d’Alacant i Castelló de la Plana, les catalanes de Lleida i Girona i la gallega d’A Coruña.
