La dreta i l’extrema dreta han estat clau aquest dimarts per tal d’evitar que el president del govern espanyol s’hagués vist obligat a comparèixer al ple del Congrés per informar sobre els policies infiltrats en moviments socials a Catalunya i el País Valencià. Segons informa l’agència Europa Press, el PP i Vox han rebutjat en el marc de la Junta de portaveus que s’ha celebrat aquest dimarts a la cambra espanyola que Sánchez hagi de donar explicacions sobre aquest assumpte.

La posició dels dos partits tomba una petició de compareixença que havien fet conjuntament ERC, Junts, PDeCAT i la CUP, a més de Bildu, Más País i Compromís. Contra la compareixença s’han manifestat en contra, a més de PP i Vox, Ciudadanos, i els partits en el govern, el PSOE i Unidas Podemos.

La demanda de compareixença s’havia registrat el febrer passat després que la Directa destapés un nou cas d’infiltració d’una gent de la policia nacional espanyola en moviments okupes i antisistema de Barcelona i València. Les entitats socials que es van veure afectades per aquesta situació van anunciar que emprendrien accions legals i van demanar responsabilitats polítiques.

Per aquest cas, els partits havien exercit una forta pressió contra Marlaska, però el mateix ministre es va dedicar a fer declaracions justificant la infiltració. De fet, el titular d’aquesta cartera va arribar a dir que la infiltració servia per aturat la comissió d’actes delictius. Aquestes declaracions van aixecar encara més indignació entre les persones afectades. A Catalunya és el segon cas d’infiltració que es descriu en menys d’un any.

El fiasco dels trens del Cantàbric

A la mateixa Junta de portaveus s’ha rebutjat una altra petició, en aquest cas de Ciudadanos, el Partit Regionalista de Cantàbria (PRC) i Foro Asturias per obligar la ministra de Transports, Raquel Sánchez, a comparèixer en el ple del Congrés per la polèmica dels trens el disseny del qual no passaven pels túnels de les comunitats del Cantàbric.

En aquest cas, la polèmica també es va acabar convertint en una successió de canvis en l’organigrama d’Adif i Renfe. La setmana passada, fins i tot, es va produir un relleu en la presidència de Renfe (el català Raül Blanco és el nou president), i també es va rellevar el secretari d’estat de Transports (càrrec que ocupa ara David Lucas).

Encara que no s’hagin admès aquestes compareixences en el ple, aquests dos temes podrien arribar a debatre’s en les comissions parlamentàries on també s’ha demanat explicacions al ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, i a la de Transport, respectivament.