El govern veneçolà ha decidit escalar en l'enfrontament aeri internacional i ha revocat les concessions de sis aerolínies internacionals, entre les quals es troba Iberia, després que aquestes suspenguessin unilateralment les seves operacions amb el país sud-americà. El Ministeri d'Infraestructures, a través de l'Institut Nacional d'Aeronàutica Civil (INAC), ha justificat la mesura acusant aquestes companyies de "sumar-se a les accions de terrorisme d'Estat promogudes pel govern dels Estats Units".

La decisió, anunciada mitjançant un comunicat oficial de l'organisme regulador, afecta de forma immediata a Iberia, TAP Air Portugal, Turkish Airlines, Avianca, LATAM Airlines Colòmbia i la brasilera GOL. La publicació oficial assenyala de manera explícita la "revocació de la concessió" per a operar en l'espai aeri veneçolà, una mesura que els experts en dret aeronàutic qualifiquen d'una de les més severes dins del ventall de sancions administratives.

La justificació tècnica que al·lega l'INAC rau en la suspensió d'operacions per part de les aerolínies basant-se en un NOTAM (Notice to Airmen, o Avió als Aviadors) emès per una "autoritat aeronàutica sense competència en la FIR Maiquetía". La FIR (Flight Information Region) de Maiquetía és l'àrea d'espai aeri sota la jurisdicció del centre de control de l'aeroport internacional Simón Bolívar, la principal porta d'entrada a Caracas. Per al govern de Nicolás Maduro, aquesta acció constitueix una violació flagrant de la sobirania nacional i una ingerència injustificada.

La crisi va esclatar el passat dissabte quan la Federal Aviation Administration (FAA) nord-americana va emetre una alerta oficial instant a totes les companyies aèries a "extremar la precaució" en operar dins de l'espai aeri que inclou Veneçuela "a totes les altituds". L'avís, encara vigent, es fonamenta en "el deteriorament de la situació de seguretat i l'augment de l'activitat militar a Veneçuela o els seus voltants". Aquesta alerta, una recomanació amb un pes específic enorme en l'aviació internacional, va ser el detonant que va portar a Iberia i a les altres companyies a suspendre els seus vols, prioritzant el principi de precaució i la seguretat dels passatgers i les tripulacions.

La reacció del govern de Caracas no s'ha fet esperar i ha estat durament crítica. En el seu programa setmanal a una cadena estatal, el poderós ministre de l'Interior i número dos del Partit Socialista Unit de Veneçuela (PSUV), Diosdado Cabello, va denunciar amb duresa el que qualifica d'actuació hipòcrita. "Els Estats Units van emetre un NOTAM sobre l'espai aeri que inclou altres països, no només a Veneçuela", va asseverar Cabello, per després plantejar una pregunta retòrica que resumeix la posició oficial: "Aquestes línies segueixen volant a altres països sense cap tipus de problema, però de cop els va donar per no volar a Veneçuela".

Les conseqüències i els escenaris futurs

La revocació de concessions suposa un dur cop per a la connectivitat internacional de Veneçuela i aïlla encara més el país. Les companyies afectades, algunes de les quals com Turkish Airlines o LATAM eren claus per a les connexions amb Europa, Orient Mitjà i Amèrica del Sud, es veuen ara excloses d'un mercat ja molt reduït després de les successives crisis i les anteriors suspensions d'operacions d'altres companyies en anys anteriors. L'impacte econòmic és immediat per a les aerolínies, que perden les seves rutes i hauran de reubicar avions i personal, però també per a Veneçuela. L'aeroport de Maiquetía ve com es redueix dràsticament el seu trànsit internacional, afectant els serveis aeroportuaris, el turisme incipient i, sobretot, als veneçolans residents a l'exterior que utilitzaven aquestes companyies per a visitar les seves famílies.

Analistes internacionals alerten que aquesta mesura dificulta encara més qualsevol futur diàleg per a la normalització del trànsit aeri. Mentre les autoritats veneçolanes exigeixen respecte a la seva sobirania, les aerolínies i els governs dels països afectats es troben en una disjuntiva complexa: prioritzar la seguretat operacional, tal com estableixen els protocols internacionals, o cedir a una mesura que consideren de represàlia política. El conflicte, que traspassa l'àmbit aeri per a convertir-se en una nova frontera de la tensió geopolítica, sembla lluny d'una resolució ràpida.