Amb la crisi ferroviària latent, la mala maror torna a les portades amb la represa de l’activitat parlamentària al Congrés. Després del llarg parèntesi de les vacances de Nadal trencat pel tràgic accident d’Adamuz i el caos ferroviari a Catalunya, Pedro Sánchez ha tornat a la realitat amb el no de Junts al seu decret òmnibus on hi cabien des de la revalorització de les pensions a l’escut antidesnonaments. Hi ha consens que cal apujar les pensions, però no en la manera com ha pretès fer-ho l’executiu socialista. La primera derrota socialista del 2026 conviu a les portades d’aquest dimecres amb la regularització extraordinària de 500.000 immigrants que, com era d’esperar, té els grans detractors, el PP i Vox.

Rebuig a la regularització extraordinària

El diari més contundent contra la regularització extraordinària és l’ABC, que assegura que els experts avisen que provocarà un efecte crida i fomentarà la tràfic de persones. Aquests experts són “fonts policials que titllen de bogeria el decret per beneficiar els immigrants que incompleixen la llei. Missatge devastador”, asseguren i afegeixen que a les xarxes ja s’anima a venir a Espanya. Un missatge que s’ha repetit cada cop que s’ha obert un procediment com aquest que, recordem, l’han fet tant governs socialistes com popular. Un diari tan catòlic com l’ABC  no recull però que la Conferència Episcopal Espanyola ha aplaudit la mesura, com ha fet també la patronal Foment del Treball.  Enmig de tot plegat, PP i Vox, que competeixen a veure qui va més fort en aquesta qüestió per guanyar suports avancen que denunciaran aquesta regularització extraordinària a la Unió Europea.

Més inversió a Rodalies i soldadures sota sospita

Les portades, però, no s’obliden, ni de bon tros,  la crisi ferroviària. El Periódico i La Vanguardia destaquen que es duplicarà la inversió en el manteniment de Rodalies, una decisió anunciada el dia que el servei es va recuperar a mig gas a Catalunya a l’espera que la setmana que ve es torni a l'anormal normalitat del servei a què està acostumat el sofert usuari d’aquest servei públic. Els diaris editats a Madrid se centren, un dia més, en les causes de l’accident d’Adamuz. La Razón sosté que Adif ha desmentit al ministre de Transports, Òscar Puente, i que la via d’alta velocitat de l’accident s’havia de renovar al complet, com asseguren, fixa la normativa. Per la seva banda, El País explica que el tram d’Adamuz tenia altres 15 soldadures com la que va col·lapsar el dia de l’accident i va provocar el descarrilament de l’Iryo i posterior topada amb el tren Alvia. Segons el rotatiu, al llarg de 2 quilòmetres hi ha 16 soldadures de raïls de nova producció amb altres que no ho són.

Altres qüestions a destacar de les primeres pàgines el balanç de l’atur del 2025, que ha baixat per sota de la barrera del 10% per primer cop en 17 anys o l’acord històric de la Unió Europa amb l’Índia, que elimina 4.000 milions d’euros en aranzels per a les exportacions europees.

Portada ABC
Portada ABC
Portada 'El Periódico'
Portada 'El Periódico'
Portada 'La Vanguardia'
Portada 'La Vanguardia'
Portada 'Ara'
Portada 'Ara'
Portada 'El País'
Portada 'El País'
Portada 'LA Razón'
Portada 'LA Razón'
Portada 'El Mundo'
Portada 'El Mundo'
Porta 'El Punt Avui'
Porta 'El Punt Avui'
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!