La Comissió Europea ha fixat finalment un topall del gas que ha irritat el president espanyol, Pedro Sánchez, que havia posat totes les seves esperances en aquesta via per contenir la crisi energètica, combinada amb l'excepció ibèrica. La Comissió Europea ha proposat fixar un màxim de 275 euros el megawatt per al mercat de gas TTF holandès, que és el que es fa servir de referència a Europa per marcar els preus del gas. El topall, però, només s'activaria sota una sèrie de supòsits i es desactivaria de forma automàtica si la situació al mercat es torna a normalitzar. L'objectiu de tot plegat, segons va informar dimarts des d'Estrasburg la comissària d'Energia, Kadri Simson, és prevenir episodis amb pics importants en els preus energètics i, alhora, evitar disrupcions al mercat, així com assegurar el subministrament energètic al conjunt de la Unió Europea. El criteri de la Comissió ha seguit el posicionament d'Alemanya i els Països Baixos, que temen que amb una gran intervenció es desestabilitzi el mercat i es posi en perill el subministrament de l'hidrocarbur, perquè els venedors preferirien altres mercats. 

Sánchez, que és el clar perdedor de la fórmula que s'ha adoptat, ha carregat aquest dimecres sense embuts contra les mesures proposades. "No anem pel bon camí si aquesta és lʻopció", ha indicat, i ha assegurat que seria pràcticament inaplicable. Segons el president espanyol, la proposta "és clarament insuficient" i considera que "pot tenir efectes perversos, no pas de reducció sinó dʻincrement del preu". Fonts espanyoles ha apuntat que el límit al preu del gas en 275 euros suposa establir-lo en màxims històrics perquè aquesta xifra no s'assoleix des de l'agost passat i ara està molt per sota (116 euros), cosa que coincidiria amb la voluntat alemanya i holandès que el topall a la pràctica intervingui poc i no desestabilitzi el mercat.

"Exigim a la Comissió Europea un compromís europeu envers els ciutadans, les empreses i una ambició que en aquesta proposta no s'està veient", ha asseverat Sánchez en una roda de premsa a Castelló després de la cimera hispano-romanesa en la qual s'ha mostrat confiat que finalment els vint-i-set arribin a una entesa de cara al Consell Europeu que se celebra els propers 15 i 16 de desembre. “El govern espanyol serà contundent i rotund en la defensa d'una cosa que és de sentit comú. Tenim instruments de sobres per protegir les nostres empreses, indústries i ciutadans”, ha insistit.

Vam començar a parlar del topall del gas el setembre del 2021. Som al novembre del 2022. Necessitem actuar ara mateix. Anem amb retard, amb un enorme retard”, ha seguit el líder socialista, que ha reclamat a Brussel·les una “proposta que respongui al desafiament” que té la UE davant de la crisi energètica que es deriva de la guerra a Ucraïna. Però ha aparegut la tradicional diferència de criteri entre l'Europa central i del Nord, i la del Sud.