El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, avisa que els problemes del servei de Rodalies de Catalunya no se solucionaran de manera “miraculosa” simplement amb el traspàs del servei a l'empresa mixta codirigida per la Generalitat de Catalunya i per l’Estat. En una entrevista per a El Periódico publicada aquest diumenge, el titular de la cartera de Transports assevera que farà falta “invertir molt” en Rodalies de totes maneres i que la cessió per se no és suficient per aconseguir un servei “puntual, previsible, fiable i eficaç”. “Si no renovem les línies, si no ampliem capacitat, si no tenim trens nous, ja pots tenir un gestor meravellós, que estaria limitat (…) Tot ha d’anar de bracet”, ha asseverat Puente.
Pel que fa a l'estat del traspàs, el ministre ha revelat que l'empresa mixta Generalitat-Estat està gairebé a punt i que tan sols falta el tràmit d'una firma en notaria. Així, un cop resolta aquesta qüestió, al llarg del 2026 la tasca serà la de començar a dotar l'empresa de mitjans i estructures organitzatives per a la seva posada en marxa. “S'han quadrat les peces del puzle d'una manera raonable. Hi havia interessos molt variats, no dic oposats, però sí diferents i jo crec que això s'ha resolt raonablement bé”, ha valorat el titular de Transports. Puente ha assegurat que en el model esbossat la Generalitat tindrà “l'última paraula i el mànec”.
Preguntat per les nombroses incidències que presenta el servei ferroviari català, el ministre ha afirmat que Rodalies “està en la tempesta perfecta”, cosa que porta que l'usuari no percebi, diu, el “moltíssim” que està fent el govern espanyol amb inversions de “més de 3.000 milions d'euros”. Per al ministre, una de les dificultats resideix a compaginar les nombroses obres que s'estan realitzant en la infraestructura amb mantenir el servei en actiu. “És l'ecosistema de rodalies més potent d'Espanya, el més complex, el més antic, el que té més problemes de capacitat i no només cal millorar el que ja hi ha, sinó que cal incrementar capacitat, cosa que implica més obres”, ha resolt Puente.
Així mateix, el ministre de Transports ha admès que “a Catalunya no agrada que ho digui”, però que existeix “una panòplia desproporcionada de causes externes a la infraestructura”. En aquest sentit, ha enumerat factors com “atropellaments, vandalisme, robatoris de cable”. “Rodalies acapara el 50% de les incidències d'aquestes característiques que es donen a la xarxa ferroviària de tota Espanya”, cosa que, ha insistit el ministre Puente, contribueix a la citada “tempesta perfecta” que pateix el sistema ferroviari català.
El 82% del corredor mediterrani avança
Pel que fa al corredor mediterrani, Puente assegura que “el 82% d’aquest projecte està executat o en execució”, mentre que quan l’actual govern se’n va fer càrrec “el 60% no tenia ni un paper”, assegura el titular de Transports. “El 2027 estarà operatiu entre Almeria i la frontera francesa. No demano que creguin les meves paraules, demano que mirin l’obra. Està executada, certificada i a la vista”. Quan el corredor mediterrani estigui en marxa, explica el ministre, la demanda serà “enorme”. “Per això és necessària la connexió Barcelona-Lleida per alleujar la línia per Tarragona”, ha apuntat.
Comprar trens a la Xina: “A Europa els terminis de comanda no baixen de cinc anys i hi ha preus alts”
En paral·lel, Puente ha comentat que està “valorant seriosament” comprar trens a la Xina. “No és cap joc. La indústria europea necessita reaccionar i crec que algú s’ha de posar”, ha apuntat. “Tenim un problema d’escala. Els xinesos van amb un o dos fabricants enormes. I això els fa molt competitius”, ha posat sobre la taula el ministre. “A Europa tenim terminis de comandes que no baixen de cinc anys i també preus alts. Això fa que hàgim de mirar cap a altres direccions. A la Unió Europea tenim molts fabricants, però que ara no estan en condicions de servir les comandes en el temps que cal”, ha lamentat el titular de Transports, que ha xifrat la necessitat espanyola en 40 trens d’alta velocitat, material de mitjana distància, Avant i de Rodalies.
