Docents de Llengua i Literatura Catalana dels instituts de Catalunya van expressar el seu malestar i disconformitat amb un dels criteris de correcció de les proves d'Avaluació de Diagnosi de 2n d'ESO el passat mes de maig. El document enviat pel Departament d'Educació als centres, i al qual va tenir accés El Nacional.cat, especificava que “els errors ortogràfics i gramaticals no s'han de tenir en compte, llevat que dificultin seriosament la comprensió del significat de la resposta”. Doncs bé, Junts per Catalunya ha portat aquesta qüestió a la sessió de control a l'executiu de Salvador Illa d'aquest dimecres, després d'haver registrat diverses preguntes a la consellera d'Educació, Esther Niubó, fa unes setmanes. L'encarregada de portar aquesta qüestió al ple d'aquest dimecres ha estat la juntaire Anna Feliu, que ha preguntat a l'executiu el següent: "Considera el Govern que no tenir en compte les faltes d'ortografia i gramàtica en l'avaluació de l'alumnat és compatible amb el compromís amb la qualitat educativa i el foment del català? Quin és el fonament pedagògic d'aquesta decisió?".

La consellera, per la seva banda ha explicat que es tracta de proves diagnòstiques que es fan a quart de primària i a segon de la ESO que tenen una funció "orientadora i formativa". "Ja tenim les proves de final d'etapa que sí que se centren en competències claus, que incorpora l'expressió oral", ha explicat Niubó, que també ha recordat les proves internacionals i que a partir del pròxim curs hi haurà les proves avaluadores generals del sistema. La consellera d'Educació ha assegurat que són unes proves avalades pels "estàndards internacionals" i només avaluen la comprensió oral i escrita. "Per tant, no integren l'expressió escrita, com sí que s'avaluen les de final d'etapa. Valoren localitzar informació, fer inferència i reflexionar sobre el contingut", ha explicat Nibuó en seu parlamentària. 

La consellera ha reivindicat que les proves es fan servir amb "criteris rigorosos", des del punt de vista tècnic i pedagògic i ha subratllat que no hi ha hagut canvis respecte als altres anys. "S'elabora amb referents curriculars de les diferents etapes i es validen amb base a pilotatges", ha explicat Niubó, que ha demanat a Junts per Catalunya que "no desprestigiïn el sistema educatiu". 

Junts acusa el Govern d'amagar les mancances de l'alumnat

La diputada de Junts, per la seva banda, ha carregat contra l'executiu d'Illa assegurant que tenen "molts nuncis i poca efectivitat". "Tenim un professorat tensionat, amb molt estrès i també desmotivat que ha hagut d'impulsar una proposta de modificació del currículum de batxillerat perquè el seu departament ha renunciat a liderar-ho", ha dit la diputada de Junts, que també ha posat sobre la taula les "mancances greus d'aprenentatges que es vulguin amagar". Precisament, els juntaires van acusar d'amagar aquestes mancances a través de no avaluar les faltes ortogràfiques. "Quin missatge traslladem si la correcció lingüística no es valora en etapa obligatòria? Com poden consolidar competències bàsiques si no exigim rigor en l'expressió escrita?", ha demanat Feliu, tot i que ha celebrat l'anunci en el qual les faltes d'ortografia sí que restaran en les proves d'accés a la universitat. "L'exigència hi ha de ser sempre", ha reivindicat. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!