Crítiques de Junts per Catalunya contra la consellera d'Educació, Esther Niubó, per excloure els errors ortogràfics i gramaticals a les proves d'avaluació de la Generalitat de segon d'ESO. Tal com ha avançat El Nacional.cat, docents de Llengua i Literatura Catalana dels instituts de Catalunya han expressat el seu malestar i disconformitat amb un dels criteris de correcció de les proves d'Avaluació de Diagnosi de 2n d'ESO. I és que el Departament especifica que “els errors ortogràfics i gramaticals no s'han de tenir en compte, llevat que dificultin seriosament la comprensió del significat de la resposta”. Per això, el principal grup de l'oposició ha carregat contra Niubó i ha demanat que rectifiqui la decisió del Departament.
Concretament, la diputada i portaveu juntaire a la comissió d'Educació al Parlament, Anna Erra, ha demanat que Niubó "no maquilli els resultats d’aquestes proves d’avaluació”. “Això fa mal a la nostra llengua i estem enganyant als alumnes. No s’hi val a fer trampes al solitari”, ha subratllat la diputada juntaire, que considera que aquesta decisió "no és coherent" amb el mandat de garantir el ple domini de la llengua catalana establert per la Llei d'Educació de Catalunya.
Consellera @eniubo no ens fem trampes al solitari. Això fa mal a la nostra llengua i enganyem als alumnes .
— Anna Erra i Solà🎗 (@Anna_Erra) May 23, 2025
Així no!
A @JuntsXCat no volem resultats maquillats, volem certeses i fer un aprenentatge real amb els valors de l’esforç!! https://t.co/Vo11Z1pYK7
El grup parlamentari de Junts per Catalunya ha registrat un seguit de preguntes al Govern de la Generalitat per saber per quins motius, en quin marc i des de quan s’aplica aquest criteri en la correcció dels exàmens. Així mateix, Junts demana conèixer quin és l’abast d’aplicació d’aquest criteri i en quins documents, proves o situacions educatives afecta exactament. Els juntaires pregunten quin és l'abast d'aquest criteri i si s'aplica també a les competències bàsiques, accés a cicles formatius, proves de selectivitat o oposicions. També pregunten a la consellera si aquest criteri és compatible amb la cultura de l'esforç i si el Departament ha tingut en compte que pot generar desigualtats entre els alumnes. "Per quins motius s´estableix aquest criteri? En quin marc s'ha adoptat aquest criteri? Des de quan s'aplica aquest criteri?", pregunten des de Junts per Catalunya al Departament d'Educació.