L'Institut del Cava admet que aquest Nadal les vendes es poden ressentir per un boicot en el consum a causa del context polític, però confia que aquest descens se centrarà només en les marques més econòmiques i preveu que es compensarà amb l'auge dels caves prèmium (Reserva i Gran Reserva). 

El president de la patronal, Jaume Gramona, ha assegurat a l'ACN que els productes de més qualitat cada cop ocupen un espai més gran, i preveu que aquesta gamma es consolidarà amb la distribució de les primeres ampolles de cava de Paratge Qualificat. "La gent que té molt clar el cava que vol, no es fixa tant en l'origen com ho pot fer el consumidor de cava més popular", ha afirmat Gramona. En aquest sentit, el president de l'Institut del Cava insta el sector a "no obsessionar-se" amb el nombre d'ampolles venudes i reclama prioritzar la qualitat per davant de la quantitat.

Gramona ha recordat que la campanya de Nadal, emmarcada aproximadament entre els mesos d'octubre i gener, representa més del 60% de les vendes de cava de tot l'any, i ha assegurat que, de moment, els productors no constaten una davallada en els encàrrecs dels majoristes i importadors. Fins i tot, ha assegurat que estan registrant un augment de comandes pel que fa a regals i lots d'empresa.

El president ha explicat que "els tipus de cava més populars potser patiran més el boicot", tenint en compte que els consumidors que només compren cava per Nadal en busca d'un preu econòmic per, senzillament, seguir la tradició de brindar "possiblement buscaran alternatives". De fet, ha comentat que regions com Requena (País Valencià) o Extremadura ja estan registrant un augment de vendes. Per contra, ha afirmat que els clients que prioritzen la qualitat per davant del baix preu seran els que compensaran econòmicament el boicot de les marques barates. 

Finalment, també ha destacat que el mercat reflectirà a llarg termini la sequera que està patint la vinya durant les darreres collites. Sobre aquesta qüestió, ha assegurat que el preu del raïm que s'ha pagat als pagesos aquesta última verema ha estat pràcticament el doble que fa quatre anys, de manera que preveu un impacte en el preu de venda del cava a partir del Nadal del 2018. "Haurà de ser així, i no ens ha de fer por fer-nos valorar pel que estem fent", ha conclòs.