El Ministeri de Transports ha començat avui les obres per desmantellar les cabines de peatge de l'autopista AP-2 després de la fi de les concessions el passat 1 de setembre, és a dir, dos mesos més tard. Paral·lelament, ahir es va encetar l'enderrocament dels peatges a l'AP-7. Els treballs per retirar les instal·lacions del peatge a l'accés de Lleida s'allargaran entre deu i quinze dies i, posteriorment, es farà el mateix amb els de Soses, les Borges Blanques i l'Albi, en aquest ordre. Es preveu que el conjunt d'aquests treballs s'allarguin uns dos mesos. El subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, ha defensat aquest dimecres durant una visita als treballs que l'alliberament dels peatges suposarà un estalvi econòmic de més de 750 milions d'euros per als catalans.

Contracte

Aquest cap de setmana s'ha formalitzat el contracte amb l'empresa adjudicatària del manteniment i conservació del tram de 61 quilòmetres de l'AP-2 que discorre per les comarques de Lleida, la Unió Temporal d'Empreses (UTE) integrada per Arnó, Rubau i Acuaterra. La primera actuació que durà a terme és el desmantellament de les platges de peatges, el qual s'ha començat a l'accés de Lleida i es continuarà amb els de Soses, les Borges Blanques i l'Albi.  Després, l'UTE durà a terme la reordenació dels accessos una vegada retirats els peatges. El contracte que li va adjudicar l'Estat també inclou la gestió de les dues àrees de servei existents en aquest tram.

Estalvi

Durant una visita als treballs, Crespín ha destacat que l'alliberament del peatge a l'AP-2 i AP-7 suposarà un estalvi econòmic de més de 750 milions d'euros per als catalans. En el cas de l'aixecament de barreres a l'AP-2, ha remarcat que "permet disposar una via d'alta capacitat que apropa els lleidatans a Tarragona i Barcelona i també a l'Aragó". Així mateix, ha dit que l'alliberament pot suposar un estímul per atreure empreses als municipis per on discorre. El subdelegat del govern espanyol també ha valorat que l'alliberament suposa "un canvi important en la mobilitat al territori". En aquest sentit, ha explicat que, en el primer mes des de l'aixecament de barreres, el trànsit a l'N-240 que discorre pràcticament en paral·lel a l'AP-2 va patir un descens del 47% de vehicles respecte al setembre del 2019, ja que el 2020 el volum de vehicles va ser molt inferior a l'habitual.

Dos mesos

L'execució de les obres ha arribat dos mesos després de la fi de les concessions dels peatges. Ja a finals de setembre, el vicepresident de la Generalitat i conseller de Polítiques Digitals i Territori del Govern, Jordi Puigneró, va haver d'exigir a l'Estat, concretament a la ministra de Transports Raquel Sánchez, que planifiqués el desmantellament de les cabines, i va considerar "inacceptable" el retard. 

 

Foto principal: comencen les obres per desmantellar el peatge de l'AP-2 / ACN