Aquest dimarts ha fet una setmana que els conductors circulen per l'AP-7, l'AP-2, la C-32 nord i la C-33 sense haver d'abonar el peatge i la sensació majoritària entre els usuaris – a falta de dades oficials dels governs espanyol i català- és que el trànsit ha augmentat en aquests trams. És el cas de l'Ignasi, un usuari del tram gironí de l'AP-7 que es desplaça habitualment a Perpinyà, que assegura que hi ha vist "més cotxes del normal". Al tram tarragoní, s'ha notat especialment entre els camioners, que ara demanen més espai per estacionar els vehicles. A l'AP-2, els conductors també han percebut més trànsit. Mario Chaparro, que viatja de Madrid a Abrera, destaca que a més d'estalviar-se els peatges "es guanya en seguretat".

El primer exemple de l'augment de trànsit en les autopistes alliberades es va viure diumenge passat en el primer cap de setmana sense peatges. Segons el coordinador de mobilitat i seguretat viària del Servei Català de Trànsit, Òscar Llatje, aquest augment es va concentrar en unes hores específiques – de les 12 del migdia a la mitjanit – accentuant sobretot el pic que es va produir a partir de les 7 de la tarda. De fet, les xifres van superar els valors del diumenge equivalent de l'any 2019, situant-se un 7% per sobre. Un fet que Llatje ha qualificat "d'inaudit", ja que, fins ara, els valors se situaven en un 8% per sota si es feia la comparativa amb les dades del 2019, durant la franja compresa entre dilluns i dijous.

El coordinador de Trànsit també assenyala que van tenir "mala sort" pel que fa als accidents. Tot i no registrar víctimes, van generar moltes aturades a l'AP-7. "Les retencions per accidents han augmentat un 93% respecte al 2019, així com les avaries que ho han fet un 60%", ha explicat. En aquest sentit, Llatje considera que es pot lluitar "poc" contra la demanda, tot i que assenyala que es posaran en marxa "mesures pal·liatives" fins que es normalitzi la circulació en els punts on s'han alliberat els peatges. "Encarem aquesta setmana i la que ve amb incertesa, farem previsions, però també ens podem equivocar", ha avisat.

L'alt Maresme

Les dinàmiques pròpies de mobilitat interna a la zona de l'alt Maresme han provocat resultats desiguals en els efectes de l'alliberament de la C-32 sobre la pressió del trànsit a l'N-II. Una setmana després de la fi dels peatges, la imatge de l'antiga carretera al seu pas per Calella és pràcticament la mateixa i els resultats s'esperen "a llarg termini", un cop es construeixin els nous accessos de la C-32 a Canet de Mar, Calella i Pineda de Mar per fer l'autopista més permeable.

A Pineda de Mar, en canvi, ja es nota una reducció del trànsit des del primer dia, sobretot en sentit nord. La sortida de Pineda ha deixat de ser la via que utilitzaven els conductors que transiten cap a la Selva per estalviar-se el peatge de Santa Susanna.

Calella i Pineda de Mar comparteixen a dia d'avui la mateixa sortida i entrada d'autopista, que desemboca just a la frontera, al nord de Calella i al sud de Pineda. Només aquest fet fa que l'alliberament del peatge no hagi tingut pràcticament incidència a l'N-II a Calella i, en canvi, hagi buidat de vehicles el tram de Pineda de Mar.

El regidor de Mobilitat de Calella, Josep Torres, espera que la incidència es pugui veure "amb els anys" i sobretot a partir de la construcció dels nous accessos de l'autopista. En el cas de Calella, el nou ramal de sortida a l'extrem sud del municipi facilitarà als mateixos calellencs que no hagin de travessar tota la ciutat per l'N-II per anar a buscar l'autopista.

A Pineda de Mar, en canvi, els efectes d'aquesta disminució ja es comencen a notar. L'alcalde, Xavier Amor, diu que les primeres sensacions són molt bones i que ja es veu "menys afluència de vehicles", sobretot de camions, i una descongestió important del trànsit en hores punta. Amor espera ara que l'inici de curs acabi de confirmar aquesta tendència.

El tram lleidatà de l'AP-2

Finalment, el tram lleidatà de l'AP-2 ha incrementat trànsit, tant de camions com de turismes. A falta de dades oficials del ministeri, ho perceben els usuaris i també responsables de les àrees de servei, com la de Lleida. En general s'ha rebut amb molta satisfacció el fet de poder circular per l'autopista de forma gratuïta ja que a banda d'estalviar diners, també "es guanya en seguretat", segons explica Mario Chaparro, que viatja de Madrid a Abrera. La Diputació de Lleida ja ha presentat un estudi per crear quatre nous accessos i arranjar-ne un cinquè. Municipis del Segrià Sec volen un eix transversal per connectar millor amb les terres de l'Ebre i les comarques centrals.

El volum de trànsit al tram lleidatà de l'AP-2 ha incrementat considerablement des que fa una setmana es va alliberar el peatge. S'hi poden veure circular molts més turismes però sobretot camions. Això també es percep a l'N-240, on el trànsit de camions s'ha reduït, i també el de turismes que ara hi circulen, principalment per fer desplaçaments locals.

Usuaris consultats per l'ACN a l'àrea de servei de Lleida valoren satisfactòriament l'alliberament de peatges. Alguns ja feien servir l'autopista quan era de pagament, per la seguretat que ofereix davant una carretera nacional, però ara valoren l'estalvi que els suposa. Sobretot els camioners, com en Juan José Cobos, que porta mercaderies perilloses i ha de passar sí o sí per l'autopista. "Ara es nota en el cost del viatge", assenyala, però també matisa que s'ha notat molt l'increment del transport de mercaderies i també de particulars.

 

Foto principal: Vehicles circulant per l'AP-2 al seu pas per Castelldans / ACN