Un mes després de l'aixecament de les barreres dels peatges a l'AP-7, el govern espanyol ha adjudicat els contractes per retirar les cabines de peatge dels trams de Girona i Barcelona. Aquests dos contractes formen part d'un paquet del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per a la conservació i explotació de l'AP-2 i AP-7 a Aragó i Catalunya, així com els seus elements funcionals i altres serveis públics i obres relacionades amb aquests serveis per un import de 68,2 milions d'euros.

La durada de cada contracte és de dos anys, amb una possibilitat de pròrroga de tres anys i dins de les actuacions a realitzar, s'inclouen en aquests contractes les de desmantellament de les platges de peatge i adequació de les calçades al nou model d'explotació.

Aquesta adjudicació afectarà el tram de l'AP-7 a la demarcació de Barcelona, amb una despesa total de 32,8 milions d'euros. A la demarcació de Girona, els contractes afectaran el tram de l'AP-7 de La Jonquera a Vidreres i suposaran una despesa de 21,8 milions d'euros.

Les autopistes de peatge AP-2 Saragossa – El Vendrell i AP-7 Tarragona – La Jonquera sumen 477 quilòmetres a Catalunya i Aragó. Després de la fi de les concessions, el Ministeri de Transports passarà a gestionar-les directament a través del programa de conservació i explotació de carreteres.

Exigències del Govern

L'adjudicació d'aquests contractes per explotar i conservar l'AP-7 arriben després que la setmana passada el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori del Govern, Jordi Puigneró, exigís a l'Estat, precisament, que planifiqui ja el desmantellament de les cabines de peatge en desús de l'AP-7 i l'AP-2.

En una visita a Mollet del Vallès per l'inici de les obres de retirada del peatge, Puigneró, va assegurar que el Govern no sap "ni tan sols" quan el govern espanyol "iniciarà el procés de licitació" per iniciar la retirada dels peatges. En aquest sentit, el vicepresident ha apressat a Raquel Sánchez, la ministra competent, a iniciar els tràmits per a garantir la seguretat i la fluïdesa en aquestes vies d'alta ocupació.

Les cabines seran història a la C-32 i C-33

L'1 de setembre també es van aixecar les barreres dels peatges de la C-32 i C-33, propietat de la Generalitat, però la seva situació és diferent perquè ja fa diverses setmanes que van començar les obres a les cabines dels peatges, que seran història en pocs dies. Les primeres a ser retirades seran les dels peatges de Vilassar, Arenys, Santa Susanna i Mollet. 

De fet, segons va informar la Generalitat, totes les cabines dels peatges de la Generalitat dels carrils centrals de la C-32 i C-33 desapareixeran a finals del pròxim mes d'octubre. En aquest temps s'hauran de retirar les 18 cabines del peatge de Mollet (C-33) i les 70 que suma la C-32 Nord al llarg del Maresme, 26 a Santa Susanna, 14 a Vilassar i 30 a Arenys. Els treballs de desmuntatge estan inclosos al contracte de manteniment de les autopistes, de 8,4 milions d’euros.