La rectificació del Govern perquè finalment es mantingui l'avaluació oral de llengua catalana en les competències bàsiques que es van posar en marxa a les escoles el curs passat és "insuficient", a parer de Junts per Catalunya. Aquest dimecres, la consellera d'Educació canviava de parer i reclamava al Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu (CSASE) que se segueixi fent amb una mostra ampliada de 130 centres educatius de primària i secundària. Des de la perspectiva dels juntaires, aquesta "rectificació" és "parcial" perquè aquestes mostres seran "mostrals" i no censals, tal com reclamen.

En paral·lel, el partit de Jordi Turull i Laura Borràs ha sol·licitat una reunió "conjunta i de caràcter urgent" amb les conselleres Anna Simó (Educació) i Natàlia Garriga (Cultura). A més, han registrat per escrit la sol·licitud de compareixença al Parlament del secretari de Polítiques Educatives, José Ignacio García Plata; el director general d'Innovació, Digitalització i Currículum, Joan Cuevas Expósito; i del secretari de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila Moreno. En la reunió que els departaments van mantenir aquest dimecres amb els grups parlamentaris, Junts sosté que hi van detectar una "falta greu de coordinació" entre ambdues conselleries i volen expressar la seva "estupefacció": "És sorprenent tenint en compte que el Govern sempre assegura que posa la llengua al centre de la seva acció política". Per tot plegat, la portaveu del grup parlamentari dels juntaires, Mònica Sales, ha advertit que ells sempre "treballaran" per la llengua catalana, però el que no faran serà "validar falsos consensos". Al mateix temps, demanen al Govern que es doti els centres on es facin les proves de "tots els recursos materials i pressupostaris" necessaris per poder dur-les a terme.

 

Com va sorgir la polèmica?

El dimecres, transcendia que el Departament d'Educació havia enviat una carta a les direccions dels centres que han de fer les proves orals de català que enguany no es farien "a cap nivell" per la "sobrecàrrega de treball pels centres" que suposava la celebració d'aquestes avaluacions diagnòstiques. D'aquesta manera, s'acabava limitant l'avaluació d'aquestes competències als tests de comprensió lectora i escrita en català. Unes hores després, Simó demanava mantenir l'avaluació oral i s'ampliava la mostra per intentar "descarregar de tasques de treball" aquests centres.

Al mateix temps, la consellera es va comprometre a fer una revisió "immediata" dels criteris d'avaluació del sistema educatiu fixats a inici de curs i també a potenciar el mètode d'avaluació per a les proves de 2025 amb l'objectiu que els exàmens orals siguin "més compatibles amb l'avaluació de les competències bàsiques" i les noves proves diagnòstiques.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!