La consellera d’Educació, Anna Simó, ha demanat al Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu (CSASE) que mantingui l’avaluació oral de català en les competències bàsiques que es va iniciar el curs passat. El departament havia decidit ajornar-la aquest curs després de consultar-ho amb la Junta de Direccions per la "sobrecàrrega de treball" pels centres que suposa la implantació de les altres noves proves diagnòstiques fixades per llei, però finalment ha decidit que es mantinguin, però amb una mostra ampliada de 130 centres educatius de primària i secundària. D’aquesta forma es farà compatible el monitoratge de l’estat de la llengua catalana als centres i la descàrrega de tasques d’avaluació als centres educatius.

Simó s’ha compromès a fer una revisió immediata dels criteris d’avaluació del sistema educatiu que s’havien fixat a inici de curs. Fonts del departament han destacat que aquest serà el curs amb una avaluació més extensa de la llengua catalana, que serà avaluada en les tradicionals proves de competències bàsiques a 6è de primària i 4t d’ESO, a les proves orals de forma mostral en els mateixos cursos, i per primera vegada a les proves diagnòstiques de 4t de primària i 2n d’ESO, on s’avaluen també la comprensió oral i la comprensió escrita en català i aranès. La consellera també s’ha compromès a millorar el mètode d’avaluació en les proves del 2025 perquè les proves orals puguin ser més compatibles amb l’avaluació de les competències bàsiques i les noves proves diagnòstiques.

Les proves de competències bàsiques del 2023 a 4t d'ESO tornaven a mostrar que el coneixement del català reculava, situant-se en els 72,3 punts i 1,8 punts menys que l'any anterior, si bé a 6è de Primària millorava lleugerament. Això sí, la comprensió oral era l'àmbit en què s'obtenien els millors resultats, però sempre per sota del castellà.

Una nova polèmica a Educació

La polèmica s'ha produït aquest dimecres després que es conegués que la conselleria havia difós una carta a les direccions dels centres en què s'informa que "a les proves d'aquest curs 2023-2024 no es faran les proves d'avaluació de la comunicació oral a cap nivell". Des d'Educació han argumentat que la mesura no estava relacionada amb els mals resultats obtinguts per l'alumnat en les proves PISA, sinó per "la sobrecàrrega de treball pels centres" que suposen les proves diagnòstiques. Per això havien optat per fer només els tests de comprensió lectora, comprensió oral i expressió escrita en català, decisió que finalment han revertit.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!