Carregant...

El líder parlamentari del PSC, Salvador Illa, ha demanat "serietat" al debat sobre els pressupostos catalans i ha assegurat que si la CUP presenta una esmena a la totalitat, el seu partit "farà tot el que hagi de fer" perquè Catalunya no es quedi sense uns nous comptes per 2022.

En una entrevista simultània per Ràdio 4 i La 2, el dirigent socialista ha explicat que la postura del seu partit respecte al projecte pressupostari presentat aquesta setmana pel conseller d'Economia i Hisenda, Jaume Giró, dependrà de l'"actitud" del Govern.

Illa considera que el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha de decidir si vol que les seves polítiques estiguin marcades pels plantejaments "radicals" de la CUP o per la "centralitat" i la "sensatesa" de PSC-Units.

En aquest sentit, i encara que des del Govern insisteixin que els cupaires són els seus "socis prioritaris" i facin cas omís dels oferiments dels socialistes, l'exministre ha advertit que una eventual esmena a la totalitat dels anticapitalistes suposaria un abans i un després per a la majoria independentista a la cambra catalana. "Si la CUP presenta una esmena a la totalitat, s'ha trencat la majoria d'investidura", ha opinat.

Per al cap de l'oposició, la pregunta en arbre que els cupaires plantejaran a les seves bases per decidir si impugnen o no els pressupostos de Giró és "una aixecada de camisa", perquè "no es pot dir que es presenta una esmena a la totalitat i se seguirà negociant després".

"Aclareixin-se", ha exhortat Illa, que també ha reiterat la seva petició a JxCat perquè sigui "coherent" i retiri l'esmena a la totalitat contra els pressupostos estatals si vol tirar endavant uns comptes expansius a Catalunya.

La posició de la CUP

Per la seva banda, la CUP creu que l'última proposta que el Govern els va fer dilluns sobre pressupostos té un enfocament "bastant llunyà" de l'acord d'investidura. En una entrevista a El Matí de Catalunya Ràdio, el diputat de la CUP Xavier Pellicer ha detectat "avenços interessants" en educació en referència a la rebaixa de ràtios progressiva als cicles d'infantil i primària, però tem una "internacionalització parcial" del 112.

Pel que fa al paper de la Brimo als desnonaments, Pellicer defensa que no n'hi ha prou en dir que l'actuació d'aquesta divisió dels Mossos serà l'últim recurs sinó que "no s'ha de contemplar". El Govern va fer l'última proposta dilluns i, per tant, segons la CUP, "no suposa cap novetat" respecte la seva posició.

Pellicer recorda que la CUP ha demanat que la Brimo deixi d'actuar en desnonaments i lamenta que això no hagi passat. Pel que fa al nou protocol dels Mossos pels casos que hagin d'actuar sota mandat judicial, el diputat reclama a l'executiu que "plantegi un verdader pols a la juridicatura" perquè el TSJC no té interès en aturar desnonaments.

 

Foto principal: El líder del PSC Salvador Illa / Sergi Alcàzar