La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha instat Esquerra Republicana a refiar-se de la paraula del president Salvador Illa sobre l'eventual cessió de la recaptació de l'IRPF a Catalunya. Aquest és el principal escull fixat pels republicans per donar suport als pressupostos de la Generalitat pel 2026, una mesura que el govern espanyol per ara rebutja. "Tenen la seva paraula i l'aval de tot el que hem fet fins ara", ha expressat Paneque aquest dijous en una entrevista per a Televisió Espanyola. L'Executiu d'Illa, que ja té lligats els vots dels Comuns, necessita el suport d'ERC per tirar endavant els que serien els primers pressupostos des del 2023.
Paneque ha argumentat que existeix l'"aval" d'altres pactes d'ERC amb els socialistes. "Jo entendria que hi pogués haver desconfiança si en aquest any i mig no haguéssim avançat en res, però hem avançat en dos àmbits que estaven encallats des de feia molt temps, el finançament i el traspàs de Rodalies, i en qüestions menors", ha dit la portaveu del Govern en l'entrevista.
La consellera ha demanat als d'Oriol Junqueras tenir en compte "el principi de realitat" pel qual veu molt difícil que Catalunya recapti ja el 100% de l'IRPF, donat que afirma que calen uns recursos humans que l'Agència Tributària de Catalunya (ATC) no té. Sobre això, Paneque ha assenyalat que en el seu moment es va parlar amb ERC que el 2026 no era possible tenir l'ATC preparada i que, per això, es va posposar per al 2028: "Això ja es va treballar i ja es va aconseguir".
Al fil, la portaveu del Govern català ha asseverat que no veu "cap relació" entre l'escull en la recaptació de l'IRPF i que la vicepresidenta del govern espanyol i ministra d'Hisenda, Maria Jesús Montero, sigui candidata del PSOE a les eleccions andaluses, sobre la qual cosa veus republicanes han valorat que no hi haurà traspàs de l'IRPF per evitar un perjudici electoral. "Això ja es va dir amb el finançament i no era una realitat. Montero hi està absolutament compromesa, però hi ha dificultats", ha replicat la consellera.
Paneque ha reiterat que els pressupostos de la Generalitat no són només una "qüestió de subsistència" per al Govern i ha avisat que troba algunes dificultats i limitacions en els suplements de crèdit, com per exemple iniciar nous projectes que no tinguin una partida prèvia.
Romero avisa que sense pressupostos s'haurà de "passar el rasclet" i es perdrien 9.100 milions d'euros
També s'ha pronunciat en aquest sentit la consellera d'Economia i Finances, Alícia Romero, que aquest dijous ha avisat que si no s'aproven els pressupostos del 2026, l'administració entraria en una "situació delicada". Es deixarien de fer "moltíssimes coses" per la pèrdua de fins a 9.100 milions d'euros, ha apuntat en una entrevista a Catalunya Ràdio. Romero ha assegurat que sense comptes, que s'aprovaran pel Govern en un consell executiu extraordinari aquest divendres, les finances es començarien a "tensionar" durant el mes d'abril i que caldria "passar el rasclet" a les conselleries per prioritzar pagar les nòmines i el dèficit.
Tot i això, la consellera Romero veu marge per reconduir el moment "crític" amb ERC perquè han "treballat" conjuntament en moltes polítiques. La titular del Departament d'Economia assegura que és "optimista" perquè amb uns pressupostos que arriben gairebé als 50.000 milions d'euros es poden destinar "molts recursos" per a diverses polítiques. La consellera diu que confia en Junqueras, perquè també ha estat conseller d'Economia i "sap el que suposa" no tenir pressupostos. En el cas que els comptes no s'acabessin aprovant, Romero ha negat que l'opció de convocar eleccions anticipades estigui sobre la taula perquè l'objectiu del Govern ara com ara són els pressupostos perquè és el que pertoca "per responsabilitat".