Semblava que aquest tema ja s'havia oblidat però sembla ser que no: el govern espanyol ha reactivat el projecte d'unir Espanya amb Marroc a través d'un túnel submarí. El projecte, que pretén construir un túnel ferroviari submarí a través de l'Estret de Gibraltar, fa més de 40 anys que s'estudia. Segons avança El diario.es, per la part espanyola es voldria reactivar el projecte, tal i com ha explicat l'empresa estatal que ho promou al citat digital. L'empresa ha indicat que el projecte rebrà una nova dotació dels Pressupostos 2023 per posar-se en marxa definitivament. La Societat Espanyola d'Estudis per a la Comunicació Fixa a través de l'Estret de Gibraltar (Segecsa) és l'encarregada de realitzar els estudis pertinents per decretar si el projecte és viable o no. Aquesta empresa pública ha explicat que el 2021 va ser inclosa entre les destinatàries dels fons europeus del Pla de Recuperació espanyol per dur a terme nous estudis sobre aquest túnel. L'empresa va rebre l'ajuda tot i les males relacions que hi havia en aquell moment entre els governs espanyols i marroquí.

Els nous Pressupostos

Amb tot això, el projecte de Pressupostos per al 2023 contempla una transferència de 750.000 euros per a Secegsa, amb càrrec al pressupost del ministeri de Transports, al que està adscrita l'empresa. La dotació d'aquests diners, tot i no ser suficient per a la totalitat del projecte, assegura que es pugui començar a dur a terme: "Suposarà el pas definitiu i necessari per estar en disposició d'iniciar els processos de construcció de l'obra", asseguren fonts al citat digital. Aquests 750.000 euros són per actualitzar amb les tècniques que han anat sorgint l'avantprojecte realitzat fa 4 dècades.

Fa un any, un dels alts responsables de la Societat Espanyola d'Estudis per a la Comunicació Fixa a través de l'Estret de Gibraltar va viatjar a Scwhanau (Alemanya) per reunir-se amb representants de l'empresa Herrenknecht, líder en el mercat de les perforadores de túnels. Segons Secegsa, cada vegada hi ha "perspectives més favorables a la vista dels avenços en les capacitats tècniques d'aquesta classe de sistemes de perforació i excavació, i de les experiències més recents en la construcció de túnels profunds al subsòl marí". Els contactes de Secegsa ja es van reprendre el 2021 tot i les polèmiques entre Espanya i el Marroc per l'acolliment a un hospital de Logronyo de Brahim Ghali, líder del Front Polisario. Aquestes desavinences entre els dos països, que van causar un bloqueig de les relacions diplomàtiques, no van afectar però a les negociacions entre Secegsa i la Société Nationale d´Études du Détroit de Gibraltar (la que s'encarregaria de les obres de la part marroquina).