Primera reunió operativa del govern de Pere Aragonès. Després del tret de sortida d'ara fa una setmana, que va servir per engegar els motors al Palau de la Generalitat, l'executiu ha començat a impulsar les primeres iniciatives. Un dels assumptes damunt la taula ha estat el debat suscitat sobre la conveniència o no d'ampliar l'aeroport del Prat. Una proposta d'Aena, que reclama una resposta al seu projecte aquest estiu. Segons ha anunciat el propi president en una compareixença posterior a la reunió del Govern, en els propers dies convocarà "una taula de treball institucional per ordenar el debat". 

La voluntat del Govern de la Generalitat és que en aquest espai hi participin els dos ajuntaments implicats -el de Barcelona i el d'El Prat, tots dos reticents a l'ampliació-, el govern de l'Estat, Aena i les administracions locals vinculades als altres dos aeroports catalans -Reus i Girona-. En paral·lel, la intenció és establir un "contacte permanent" amb les organitzacions econòmiques i socials, els moviments veïnals i ecologistes, les plataformes ciutadanes i les institucions europees -de qui depèn l'autorització definitiva per l'impacte mediambiental que comporta.

 

Amb peus de plom

De moment, Aragonès ha volgut anar amb peus de plom i prioritza que la decisió final generi "consens" i sigui "un acord transversal", tenint en compte que "la decisió no és fàcil". Preguntat per si hi veu més pegues o avantatges, el president ha fet equilibris entre "protegir el planeta i la biodiversitat" i fomentar "l'aportació extraordinària a l'activitat econòmica" que representa l'aeroport. "No és una qüestió fàcil. No és una qüestió binària. És complexa". Sí que ha advertit que el projecte d'Aena té una "afectació sobre espais naturals de gran valor". 

Per bé que ha volgut ser prudent, el cert és que el posicionament d'Esquerra Republicana en relació a aquesta qüestió coincideix bastant amb la de l'alcaldessa Ada Colau, que rebutja la proposta. Així ho ha expressat i defensat el cap de files d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona, Ernest Maragall. De fet, una de les quatre prioritats que ha subratllat des del primer dia el president Aragonès és la "revolució verda", que situï com una qüestió d'estat la lluita contra el canvi climàtic. 

Aquests darrers dies, el president d'Aena, Maurici Lucena-que si Illa hagués estat president s'hauria convertit en el seu conseller d'Economia-, ha criticat públicament que "a Madrid no hi ha una sola trava per ampliar Barajas"

Més de 200 entitats catalanes han compartit un manifest a favor de l'ampliació de l'aeroport, que representaria una inversió de 1.700 milions. 

A la imatge principal, Aragonès a la reunió del Govern. / R. Moreno