Florentino Pérez proposa fer pagar a la ciutadania, nou vegades més per peatge del que el president Pedro Sánchez proposava amb la finalitat de complir amb la normativa europea. La Moncloa ha de fer els deures pendents des de fa anys i ha decidit mirar d'esquena fins ara.

El president del Real Madrid lidera la constructora ACS i, juntament amb Ferrovial, han proposat un sucós pla perquè el govern espanyol, teòricament, en surti beneficiat... I ell també: cobrar per quilòmetre 0,09 euros en el cas dels turismes i 0,19 pels camions. Una estimació que queda molt lluny dels 0,01 cèntims d'euro que des de Moncloa s'ha filtrat.

Segons Seopan, la patronal de les grans constructores, assegura que amb la proposta de Florentino es podrien guanyar 104.000 milions tan sols amb el pagament inicial del sector privat per tenir aquesta exclusiva en els propers 25 anys, unes conclusions que han donat al diari Voz Pópuli.

A més, amb les tarifes marcades estan convençuts que es poden generar 12.649 milions d'euros anuals entre autopistes i autovies a canvi de l'explotació, conservació i operació de totes elles per part del sector privat. Els beneficis, entre uns imports i altres quedarien repartits de la següent manera: Hisenda recaptaria 3.953 milions d'euros amb l'IVA; a través d'impostos de societats uns altres 731M;  i amb l'Impost sobre béns immobles, l'IBI, uns 14 milions anuals. 

D'altra banda, les tarifes es tancarien el 2023 i es posarien en marxa el 2024. El conseller de Territori en funcions del Govern, Damià Calvet, va ser taxatiu la setmana passada: "Que quedi claríssim, el 31 d'agost s'acaben els peatges", un avís que va llançar a Sánchez i es podrà complir però, fins quan? La proposta de Florentino afecta a una xarxa de 14.130 quilòmetres, excloent les d'accés urbà de tot l'Estat espanyol i, per tant, també s'inclouen les de les comunitats autònomes, a banda de les diputacions i cabildos.

En la línia de complir les exigències europees, Calvet treu pit que Catalunya ja porta temps fent els deures: "Ho tenim molt estudiat i veníem advertits des de fa temps". Però la solució dels peatges és la que proposa Sánchez per poder complir i rebre els fons europeus. Des del govern català, consideren que ja fa temps que coneixien la normativa i s'hagués pogut treballar amb "una tarifa plana que després pot derivar en una tarificació per ús". Una forma recaptatòria diferent de la del peatge, que té com a finalitat "millorar el transport públic, mantenir les vies i les flotes". 

Calvet, una vegada més, critica la gestió espanyola: "Tot això, l'Estat espanyol, com si sentís ploure. Ja els advertíem perquè és d'obligat compliment a Europa i ara ho fan de manera equivocada. Van tard i malament, ho anuncien erròniament i fins ara s'ho han mirat de lluny".

Fotografia de portada: Pérez i Sánchez en una reunió el passat desembre del 2020.