Després que la proposta sobre els peatges del govern de Pedro Sànchez hagi aixecat una allau de reaccions, PIMEC ha reclamat aquest dissabte un canvi de model en els peatges de la xarxa de carreteres catalana, ja que considera que l’actual és "incoherent". L’entitat aposta per un model independent de la titularitat de la infraestructura i que abasti l’àmbit geogràfic de Catalunya.

A més, considera que la infraestructura ha de tenir en compte els avenços tecnològics i defensen que aquest nou model ha de tenir en compte que, qui més l’usa, més paga.

Com és el model de peatges que proposa Pimec?

El president de PIMEC Logística – Clúster Logístic de Catalunya, Ignasi Sayol, ha proposat unes tarifes flexibles per poder-les modificar o corregir un cop posades en marxa. Sayol creu en la necessitat que “el plantejament sigui a llarg termini". "El peatge podria tenir dos nivells, d’una banda la xarxa bàsica d’alta capacitat i, d’altra banda l’accés a les urbs​”, ha proposat en un comunicat.

En relació amb la xarxa viària d’alta capacitat, Sayol ha explicat que ha de ser compatible amb l’Eurovinyeta i prioritzar els usos empresarials enfront del vehicle privat. "Sobretot si es vol prioritzar Catalunya com a plataforma logística del sud d’Europa", ha remarcat. En aquest sentit, creu que s’ha d’estructurar a partir del pagament per ús i ha de tenir en compte els següents paràmetres: disponibilitat (infraestructures existents i planificacions futures); distància recorreguda (manteniment de la infraestructura existent); externalitats (contaminació, congestió, accidents); i horaris per regular la mobilitat.

L'accés a les àrees metropolitanes

Sobre l’accés a les àrees metropolitanes, a més dels punts que fan referència a la xarxa d’alta capacitat, el president de PIMEC Logística ha recordat que “els peatges han de tenir en compte el model de mobilitat i el transport públic", i per tant considera que es podrien integrar com un element de la T-Mobilitat.

Finalment, Ignasi Sayol  ha dit que “aquest model és incompatible amb el model imperant al conjunt de l’Estat espanyol”, ja que si a Catalunya s’implementa amb les característiques descrites i a l’Estat espanyol no, estaríem pagant les infraestructures catalanes a partir dels peatges i les espanyoles a partir d’impostos. Per això, ha apostat per pactar algun tipus de disposició addicional pel que fa al finançament d’aquestes infraestructures.