Allunyat de la vida política des que l'estiu del 2021 Pedro Sánchez va decidir fer una primera remodelació del govern espanyol (de la qual en va ser un dels principals damnificats, juntament amb Carmen Calvo), José Luis Ábalos ha volgut dir la seva sobre la problemàtica dels trens amb un cost milionari que són massa grans per entrar als túnels d'Astúries i Cantàbria. Ell era el responsable del ministeri de Transports fins que el va substituir la catalana Raquel Sánchez, que ara ha hagut de fer front aquesta crisi i en la que no ha trobat el suport del seu company de partit, sinó el contrari. En una entrevista a Cuatro, Ábalos li ha retret que no s'hagués informat sobre la situació del ministeri quan va arribar a Madrid des de Gavà, on era l'alcaldessa: "Quan arribes a un ministeri et trobes moltes coses d'altres i et toca assumir-les a tu", ha reflexionat Ábalos. 

Anant més enllà i centrant-se en la problemàtica dels trens d'Astúries i Cantàbria, Ábalos ha assegurat que a ell mai ningú li va explicar si aquests "cabien o no cabien als túnels", en el que s'entén com un retret a Sánchez per aquesta manca de planificació. En total, són fins a 31 els trens de Renfe que no passen pels túnels d'aquestes dues autonomies del nord d'Espanya, tal com va reconèixer el govern espanyol a principis de febrer, posant el focus en què alguns dels túnels en qüestió són massa antics, construïts al segle XIX. En total, el contracte dels trens inutilitzables era de 258 milions d'euros i havien de servir per renovar tota la flota de Cantàbria i introduir-ne de nous a Astúries, però això haurà d'esperar, ja que si bé els fabricants ja treballen amb nous trens, tot plegat s'endarrereix com a mínim 2 o 3 anys. 

Ábalos tampoc sabia que eren massa grans 

Tot i que ara Ábalos assegura que Sánchez s'hauria d'haver informat quan va arribar al ministeri d'aquesta mena d'inversions i saber-ne tots els detalls des d'un bon principi per evitar situacions desastroses com aquestes, que suposen, a més, un problema de credibilitat molt gran pel govern espanyol, també reconeix que ell no sabia quan estava al capdavant del ministeri aquest problema amb la mida dels trens. I això que el contracte es va firmar el desembre del 2020, quan Ábalos encara era ministre. Des de llavors ha anat acumulant retrassos i Sánchez, quan va arribar al ministeri, ja es va trobar el projecte en marxa. Segons l'exsecretari d'organització del PSOE, ni ell ni el director de l'àrea operativa estaven informats de la situació. 

Davant l'escàndol que va suposar aquesta notícia i el malestar a Cantàbria i Astúries (on governen els socialistes), Raquel Sánchez va dir que no tindria problemes en fer cessaments i depurar responsabilitats. I la seva primera reacció va ser fer fora a dos càrrecs de Rene i Adif .Aquests acomiadaments, però van resultar no ser el que semblaven en un principi, ja que són sortides de dos treballadors públics que ja estaven previstes. Així, se'ls hauria utilitzat com a caps de turc per no haver d'assumir responsabilitats polítiques per un dels grans fracassos del ministeri en els últims anys.