La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha anunciat aquest dissabte "cessaments imminents" a Renfe i Adif per l'error en les determinacions tècniques dels nous trens de rodalies destinats principalment a Cantàbria i Astúries i ha assegurat que el nou model estarà dissenyat a l'estiu, per començar a fabricar-lo immediatament. El Ministeri constituirà un grup de treball, al qual convidarà a participar als governs de les dues comunitats, per fer seguiment de tot el procés i ha encarregat ja una auditoria interna a Renfe i Adif per "poder determinar amb més detall quan es va produir aquest error".

"No em tremolarà la mà per depurar responsabilitats i evidentment es produiran cessaments imminents tant a Renfe com a Adif per assumir les responsabilitats d'aquest error", ha dit durant una visita a Castro Urdiales la ministra, que ha traslladat "un missatge de disculpa" als càntabres.

Trens massa grans

El govern espanyol va reconèixer aquest divendres que 31 nous trens que es destinaven a la xarxa de Rodalies de Cantàbria i Astúries no passen pels túnels, perquè ningú va calcular que són massa grans, segons va informar El Mundo. Alguns dels túnels d'aquesta via van ser construïts al segle XIX. El secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, va reconèixer que ha existit "un problema" amb la dimensió dels trens compromesos, i va assegurar que Renfe ja treballa amb el fabricant per disposar "com més aviat millor" de nous trens, que seran "moderns", "milloraran la vida dels ciutadans" i comptaran "amb les màximes prestacions".

En detectar-se que, amb les mesures publicades en la declaració sobre la xarxa, els trens no cabrien en determinats trams de la infraestructura, es va parar tot el procés d'inici de la seva fabricació i va començar la recerca de la millor solució possible, segons un informe d'Adif, Renfe i l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF). Renfe va publicar el gener de 2019 el plec per a l'adquisició de 31 trens d'ample mètric d'acord amb els gàlibs recollits en la declaració sobre la xarxa d'Adif i, el juny de 2020, va adjudicar a CAF la seva fabricació, després d'un procés de licitació que es va veure afectat per la pandèmia.

A més dels 31 trens per a les línies d'ample mètric de Renfe, gestionades anteriorment per Feve (Galícia, Astúries, Cantàbria, Castella i Lleó i País Basc), la comanda incloïa un segon lot d'unes altres sis unitats per renovar íntegrament la flota de Cercedilla-Cotos de la serra madrilenya que porta més de 40 anys en funcionament. El volum total de l'operació se situava per a CAF per sobre dels 250 milions d'euros.