Els divuit independentistes (12 homes i sis dones) acusats de boicotejar un acte de Societat Civil Catalana (SCC) a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona (UB), ara fa quasi vuit anys, el 7 de juny de 2018, han tornat a demanar que se’ls apliqui la llei d’amnistia, en el judici contra ells que s’ha iniciat aquest dilluns a la Ciutat de Justícia. Així ho han demanat els seus advocats, de la formació Alerta Solidària, en el tràmit de qüestions prèvies davant el jutge del Penal 19 de Barcelona. La fiscal de Delictes d’Odi, Marta Glória López Catalá —que demana dos anys i mig de presó i una multa de 6.500 euros per a cada un dels denunciats per un delicte de coaccions i un altre contra l’exercici de drets fonamentals—, s’hi ha oposat.
El magistrat jutjador, Salvador Roig Tejedor, ja va denegar aplicar-los la llei de l’oblit penal el gener passat, en assegurar que l’acte de l’entitat unionista no tenia res a veure amb la independència del país, ja que era una conferència sobre Cervantes. Les defenses, però, insisteixen que era una època de detencions i manifestacions oposades i que SCC promovia actes en contra de la independència de Catalunya.
Crítica als Mossos
En el judici, el llavors president de Societat Civil Catalana, José Rosiñol, ha declarat com a testimoni i ha admès que la finalitat de la seva entitat és defensar la unitat de l’Estat espanyol, però diferencien els seus actes polítics dels culturals. Ha afegit que la conferència de la UB era per “posar en valor la cultura espanyola” i que “pensaven que el Quixot podria unir”.
Rosiñol ha admès que l’entitat va acordar de desconvocar la conferència, ja iniciada, a la UB “per seguretat”: "Un grup cridava i picava molt fort la porta principal, i entre el públic hi havia gent gran". “Llavors era habitual que ens diguessin feixistes”, ha declarat Rosiñol, i ha recordat un crit que els van dir fa vuit anys: “Pim, pam, pum que no en quedi ni un”.
Altres responsables i socis de SCC han recordat que va haver-hi empentes amb un grup d'unes vint persones opositores a l'acte, i que algú de l'entitat va caure a terra. També han assegurat que des del “rectorat els van dir que no els podrien garantir la seguretat”, i que van desconvocar l’acte, amb unes 200 persones. Han explicat que l'acord va ser que els permetrien sortir, com va passar.
Sergio, un altre testimoni, ha criticat obertament els Mossos d'Esquadra per "no haver impedit" l'entrada dels manifestants dins la UB. També ha assegurat que "eren dirigits per Bentanachs i amb la cara tapada", referint-se al veterà activista independentista. Van tirar-lo a terra, però no va ser lesionat; ha admès a preguntes de les defenses.
Tots els testimonis de SCC, que han declarat en castellà, han assegurat que era "un acte cultural", quan han estat preguntats per les defenses si tenia relació amb el procés d'independència de Catalunya.
Reclam d'Amnistia
Els advocats defensors —Eduardo Cáliz, Xavier Monge, David Aranda i Carlos Hurtado— han assegurat que fan la petició de tornar a demanar l’amnistia per als activistes amb la finalitat de presentar recurs d’apel·lació, ja que ja se'ls va denegar la primera vegada. El jutge ha informat que ho resoldrà en sentència. Per les defenses, els actes de SCC sempre tenen caire polític i unionista.
La protesta contra l'acte de SCC a la UB va ser convocada per formacions de l’esquerra independentista, com el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, Arran, la Coordinadora Obrera Sindical, i també els CDR.
“Cap persona ferida”
El primer testimoni ha estat José Quesada, cap de seguretat de la Universitat de Barcelona. Ha explicat que va avisar els Mossos de la convocatòria de la protesta de l’esquerra independentista en “veure-ho a les xarxes socials”. També que es va quedar “en mig” dels que protestaven en el passadís interior de la universitat i els organitzadors de SCC.
A preguntes d’Eduardo Cáliz, el testimoni ha admès que de les empentes “cap persona va resultar ferida” i els que protestaven “no duien la cara tapada” ni objectes contundents. A preguntes de David Aranda, Quesada ha confessat que “passat vuit anys tot és confús”, però finalment, se li ha ensenyat la seva declaració policial, en la qual va manifestar que “un integrant de SCC va aixecar una cadira”, i ho ha ratificat.
Paral·lelament, a petició dels defensors, el jutge ha permès que els divuit acusats abandonin el judici fins que hagin de declarar, previst per a finals de maig. No han escoltat cap de la desena de testimonis que han declarat aquest dilluns.
