L'Estat espanyol només va executar un 35,6% de l'obra pressupostada a Catalunya durant el 2016. Dels 992,76 milions inicials, només es van materialitzar 353,245 milions, tal i com es deixa constància en l'informe "Distribució territorial de la inversió del sector públic estatal" publicat pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques. Aquest percentatge d'execució a Catalunya no només està per sota de la mitjana estatal sinó que a més, dista molt del 41,7% de la Comunitat de Madrid. O fins i tot del 52,3% de Ceuta, el 54% de Canàries, el 60,8% de la Regió de Múrcia i el 61,1% de les Illes Balears. 

En el costat oposat, les autonomies que menys execució van tenir són Castella-la Manxa (15,3%) l'Aragó (23,5%), Extremadura (28,3%) i Andalusia (28,6%). En el conjunt d'Espanya, el sector públic empresarial i fundacional va pressupostar 8.104,797 milions, dels quals finalment només se'n van executar 3.043,201 milions. És a dir, un 37,5%. 

Així doncs, el 2016 ha aconseguit superar amb escreix el 2015 com a pitjor nivell d'inversió estatal en infraestructures a Catalunya des de 1997 (primer any de la sèrie històrica). Alhora, Catalunya va rebre el 10,5% de les inversions territorialitzades. Tot un rècord negatiu tenint en compte que actualment, la població catalana és del 16% i el PIB català ronda el 18%. 

En aquesta mateixa línia d'incompliment, el govern espanyol ha executat el 56% de les inversions pressupostades a Catalunya durant el 2016. Dels 1.142,1 milions previstos, només se'n van gastar 643,9 milions. Això inclou 353,2 milions del sector públic empresarial, 244,8 milions en ministeris, 44,8 milions en organismes autònomes, agències estatals i altres organismes públics i 1 milió en sector públic administratiu. 

Renfe, la més incomplidora

Del conjunt d'entitats incomplidores a Catalunya, n'hi ha una que ressalta per damunt de les altres: Renfe Operadora que gestiona els trens només va gastar 12,1 dels 142,6 milions pressupostats. És a dir, un 8,5%. En una posició millor però igualment incomplidora es troba l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (ADIF) i Adif-Alta Velocitat que gestiona els TGV que han executat el 55,1% i el 40,4%, respectivament. Ports de l'Estat també es situa com una de les més incomplidores amb una execució del 22,4%. 

Del conjunt d'empreses públiques, l'execució més baixa és la del 2,5% d'Aigües de les Conques Mediterrànies: 1,4 dels 57,1 milions inicials. De la mateixa manera, Enaire ha invertit 20,1 dels 41 milions previstos (un 49%) mentre que destaca el 86,8% de la Societat Mercantil Estatal d'Aigües de les Conques d'Espanya i el 71% del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). 

Agafant l'incompliment com a dinàmica generalitzada a Catalunya, sorprèn que la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols i l'Institut per a la Diversificació tinguin una execució de 563,1% i 370,7%, respectivament. Una prova de què amb voluntat, la inversió executada pot acabar superant el pressupost inicial.

Malgrat que execució passada no prediu execució futura, tot apunta a un nou incompliment destacat pel que fa a les inversions de 2017. El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, va venir a Barcelona per anunciar una inversió "realista, viable, verificable" de 4.200 milions a Catalunya fins al 2020. Al seu parer, "més de mil milions d’euros a l’any en infraestructures." Però les promeses es van acabar materialitzant només tres dies després en 1.149,58 milions d'inversió total (les infraestructures suposen aproximadament un 85%) dels pressupostos generals de l'Estat a Catalunya. Això implica 30 milions menys en xifres absolutes o el que és el mateix, un 2,7% menys que els de l'any anterior.