Catalunya ha tancat el 2015 amb el pitjor nivell d'inversió estatal en infraestructures des de 1997 (el primer any de la sèrie històrica). Així ho ha constatat un estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona que ha volgut anar més enllà de les declaracions polítiques i cenyir-se a les xifres d'execució publicades pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques. "Que surti el president de Renfe i el d’Adif a dir que aquestes dades no són certes", ha advertit el president de la Cambra, Miquel Valls

En aquest sentit, dels 949,5 milions d'euros pressupostats per l'Estat en inversió en infraestructures de transport a Catalunya, s'han gastat només 555,9 milions. O el que és el mateix, només un 59%, molt per sota de la mitjana del conjunt de les comunitats autònomes que és del 72%. Segons Valls, només es va complir la disposició transitòria de la clàusula tercera de l'Estatut en matèria d'inversions durant el primer any. Ho van signar l'exconseller d'Economia Antoni Castells i l'exministre de Economia Pedro Solbes. 

L'AVE a Galícia abans que el Corredor Mediterrani

"L’Estat està prioritzant l'AVE a Galícia per sobre d'altres inversions més necessàries i estratègiques per a la competitivitat, com és el Corredor Mediterrani", ha assegurat el màxim responsable de la Cambra just abans d'advertir que el Corredor "està mig aturat" i que els accessos del Port de Barcelona "no estaran en condicions de licitar o executar" fins a meitat del 2017.

D'aquesta manera, Valls ha lamentat que Catalunya només rebi el 9,9% del total d'inversió en infraestructures de transport pressupostat per l'Estat el 2015 tenint en compte que el PIB català representa el 18,9% del conjunt d'Espanya. Així doncs, "Catalunya no només es pressuposta menys del que pertocaria per PIB sinó que, a més, s'executa per sota del pressupostat."

Com influeixen les relacions entre Catalunya i Espanya?

Segons Valls, "és evident que no hi ha les millors relacions entre el Govern de Catalunya i el Govern central. I això té repercussions en l'obra pública? Aquí tenim les dades". 

I no només en les d'infraestructures de transport sinó també en les dades d'inversió pública total de l'Estat a Catalunya, trobem novament un pressupost d'execució inferior al del conjunt de comunitats autònomes. Dels 1.040,5 milions pressupostats, només s'han gastat 736,3 milions, el que suposa un 71% mentre que la mitjana del conjunt és del 89%. 

Al mateix temps, la inversió pública total de l'Estat a Catalunya representa únicament el 8,2% de la inversió regionalitzada el 2015. Un xifra molt inferior al seu pes econòmic i poblacional que evidencia el dèficit d'inversió de l'Estat a Catalunya. 

Projectes pendents des de fa anys

El Pla de Rodalies i la xarxa metropolitana, el Corredor Mediterrani o els accessos del Port de Barcelona "són projectes pendents des de fa anys". En concret, l'enllaç de l'A-2, l'AP-7, la B-30 a Castellbisbal, l'autovia orbital B-40, el desdoblament dels túnels de Vallvidrera, els nous túnels d'Horta (viari i ferroviari) o l'eix de la Conreria. Valls considera que "l'Estat no compleix amb els seus compromisos amb Catalunya". I per això, ha reivindicat que des de la Cambra continuen insistint en la importància d'adoptar les infraestructures necessàries a Catalunya per promoure el creixement econòmic. Sobretot en un "context de recuperació i desinversió acumulada".

Més concretament, la recuperació està generant un increment notable de trànsit de passatgers i mercaderies per carreteres i ferrocarrils de Catalunya. I si aquest creixement no va lligat a una política d'inversió en renovació, millora i ampliació de les infraestructures, es corre el risc de què hi hagi més accidents, més avaries i un col·lapse en les zones saturades.

A tall d'exemple, només s'ha executat el 5% de la inversió pressupostada per Renfe en trens (5,9 de 115 milions) mentre que Adif només ha invertit el 27% del previst en vies a Catalunya (31,7 de 118,4 milions). Des de la Cambra, es demanarà al nou ministre de Foment que s'abordi les infraestructures de Catalunya com a prioritat. Una vegada més. "Cal una política d'inversió planificada i creïble", ha conclòs Valls. 

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat