L'oficialitat del català (i de la resta de llengües cooficials de l'Estat) a Europa és un tema pendent des de l'agost del 2023, quan Junts ho va pactar amb el PSOE per a votar a favor de Francina Armengol com a presidenta del Congrés. Quan Junts va trencar amb el PSOE aquest era un dels grans incompliments dels socialistes, tot i que aquests sempre ho han atribuït a les maniobres del PP perquè alguns estats, com ara Alemanya, no ho veiessin amb bons ulls i que aquesta oficialitat, que necessita el vistiplau de tots els estats membres, hagi quedat en paper mullat. Ara, els empresaris catalans, agrupats en patronals, cambres de comerç, associacions i institucions empresarials, han emès un comunicat demanant a "totes les forces polítiques de l'Estat" que treballin activament amb els seus "homòlegs europeus" per aconseguir que el català sigui oficial a la Unió Europea, fent pressió sobre el PP que, fins ara, s'hi ha oposat frontalment.
Aprofitar el moment
Per a Foment, PIMEC; el Consell General de Cambres de Catalunya, la CECOT, FemCAT, Aibv, ACECE i el Centre Metal·lúrgic cal aprofitar el context actual a la Unió Europea, en què aquest es troba en "un procés de repensar-se a si mateix i en què es demana més solidaritat i cohesió entre els estats membres", per negociar l'oficialitat. Aquesta, subratllant "no implica el retrocés de cap altra llengua, i cal un esforç unànime en aquesta direcció". "Recordem que llengües d’estats membres amb menys parlants, com el lituà i l’eslovè, són oficials al conjunt de la Unió. També ho són el maltès i l’irlandès, malgrat que l’anglès –llengua oficial també a Malta i Irlanda– ja fos oficial a la UE", reiteren, una situació que comparable a la de l'Estat, amb el castellà i les tres llengües cooficials. Així, els empresaris catalans es referemen que l'oficialitat seria una "mesura de cohesió" que reforça la "protecció del patrimoni cultural europeu".
El passat mes de desembre, el president del Parlament de Catalunya, Josep Rull, va viatjar a Alemanya i va aprofitar l'ocasió per defensar l'oficialitat del català a Europa . En una visita al parlament de Baden-Württemberg, a Stuttgart, Rull va demanar la “complicitat” de la cambra per impulsar l’oficialitat de la llengua a les institucions europees, destacant la importància d’Alemanya per al reconeixement i defensant que Europa serà "viable" si és "plural" i "diversa”. Per altra banda, des del PSOE i el govern espanyol, ha continuat disparant contra el PP, lamentant el seu paper per evitar que el català sigui oficial a Europa i forçant l'incompliment d'un dels pactes amb Junts. El ministre d'Exteriors, José Manuel Albares, ha acusat repetidament el PP i Feijóo per "posar bastons a les rodes".