Després de guanyar, a priori, la batalla de l'ampliació de l'aeroport del Prat, els comuns han presentat aquest divendres una proposta per connectar per tren Barcelona amb 40 ciutats europees. La proposta ha estat presentada per la líder d'En Comú Podem, Jéssica Albiach, l'eurodiputat dels Verds/ALE Ernest Urtasun, l’eurodiputada alemanya del grup Verds/ALE, Anna Deparnay-Grunenberg, i la secretària general de la Promoció del Transport Públic (PTP), Georgina Montesinos, en una roda de premsa a l'Estació del Nord de la capital catalana. La proposta serà exposada al Ministeri de Foment en les properes setmanes. 

La líder dels comuns ha presentat la iniciativa en contraposició "al mapa i el pensament de l’Espanya radial". "Té una perspectiva europea, ajuda a combatre el canvi climàtic i ofereix una mobilitat sostenible", ha dit. En aquest sentit, Albiach ha explicat que aquesta xarxa "convertiria Barcelona en la porta d’Europa de la mobilitat sostenible i faria que el nostre país sigui un pol de referència en polítiques verdes i projectes empresarials punters".

 

La diferència d'emissions avió-tren

Urtasun ha denunciat que el traspàs del sistema ferroviari al sistema aeri va comportar un augment de l’emissió de CO2. Segons ha dit, en en el trajecte Londres-París, per exemple, el tren produeix 22 kg de CO2 per passatger, un 91% menys que els 244 kg de l’equivalent en un vol.

En aquesta línia, Urtasun ha volgut remarcar l’aposta dels operadors ferroviaris de països com Alemanya, França, Suïssa i Àustria per posar en marxa les noves línies nocturnes i ha insistit que "Espanya no es pot quedar fora d’aquesta proposta. L’operador d’Àustria ja connecta 25 ciutats de 6 països, i acabarà arribant a Barcelona".

Deparnay-Grunenber ha volgut assenyalar en la seva intervenció la importància del desplegament d’aquesta xarxa ferroviària en el compromís sostenible de la Unió Europea en el pròxim mandat. "És important que aquest compromís sigui ampliat a tots els països membres, també a Espanya i a Catalunya, tal com hem proposat d’Alemanya", ha afirmat.

Montesinos ha reivindicat que Espanya "està a la cua" en l’impuls del sistema ferroviari mentre Europa tira endavant, "una vergonya en la situació d’emergència climàtica que ens trobem". També ha volgut assenyalar els avantatges del ferrocarril envers el sistema aeri: "El cas del trajecte Barcelona-Madrid és el millor exemple". Per últim, ha instat Renfe a abandonar la "visió centralista".

Traspàs de Rodalies

De fet, sobre el traspàs de Rodalies, Albiach ha explicat que estan treballant per obrir la negociació en el si del govern espanyol, i ha destacat que estan "arrossegant el PSOE perquè entengui aquesta necessitat", que considera que s'ha de treballar en el marc de la comissió bilateral Govern-Generalitat.

Ha destacat que en els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) hi hagi una partida de més de 1.500 milions per a ferrocarril, i ha reclamat que els comptes de la Generalitat també contemplin una aposta clara pels trens, i pel tren-tram a Tarragona i la Costa Brava.

 

Imatge principal: Jéssica Albiach, Ernest Urtasun i Anna Deparnay-Grunenberg, a la roda de premsa d'aquest divendres / Foto: En Comú Podem