La majoria dels catalans estan d'acord amb una cosa: els serveis públics són molt importants en la vida quotidiana. Així ho destaca l'enquesta de valoració del Govern i de les polítiques públiques 2023 que ha publicat aquest dijous el Centre d'Estudis d'Opinió (CEO). En una escala del 0 al 10, la nota mitjana d'importància que els enquestats donen als serveis públics és d'un 8. Són moltes les persones que ho valoren amb un 10 (molt importants): un 36%. I un 20% ho fan amb un 8, que és la segona valoració més freqüent. Amb tot, la satisfacció amb els serveis utilitzats no és sempre la mateixa i entre els usuaris dels serveis públics no tot són sempre bones notes.

De tots els serveis més utilitzats, el que més bona nota rep és l'ensenyament concertat, amb un notable alt, un 7,7. Per darrere, trobem els Mossos d'Esquadra, valorats amb un 7,2 pels enquestats que han hagut d'utilitzar els seus serveis, i l'ensenyament públic, amb un 7,1. L'enquesta es va fer entre el 29 de setembre i 30 el novembre, abans de l'Informe PISA, i per tant els mals resultats de Catalunya i l'impacte que això pogués tenir en la valoració de l'educació, no es veu reflectit en aquestes dades. Per altra banda, en la franja baixa, se situen les oficines de l’Administració de la Generalitat i les oficines del servei d’ocupació (SOC), i, especialment, l’Administració de justícia que és l’únic servei públic que no arriba al 6.

 

La valoració del transport públic

 

L'enquesta del CEO feta pública aquest dijous també valora els transports públics i el grau de satisfacció dels qui els utilitzen. Els trens de llarga distància, AVE i Avant (7,9) i els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), amb un 7,5, són els transports públics més ben valorats entre els qui els han utilitzat en el darrer any. El metro, amb un 7,3, i els autobusos urbans, amb un 7,1, obtenen també unes valoracions altes. En canvi, els trens regionals i, sobretot, els trens de rodalies de RENFE són els que reben unes puntuacions més baixes —tot i que aproven—: un 6 i un 5,2, respectivament.

 

Les notes canvien una mica si valorem el motiu d'ús. Per exemple, els qui fan servir el transport públic diàriament per anar a la feina o a estudiar puntuen generalment de manera més baixa aquests serveis. De fet, són els qui fan servir les Rodalies per feina o estudis els qui valoren aquest transport amb pitjor nota: un 4,5.

 

Impostos per mantenir els serveis públics

L'enquesta del CEO també pregunta pels impostos i per si els mantindrien, s'apujarien o abaixarien els diferents gravàmens. En general, hi ha prou consens per mantenir els actuals impostos de la cistella 'impositiva', especialment el referent a l'IRPF (un 56% és partidari de no tocar-lo) i l'IVA (un 54% el deixaria tal com està). Tanmateix, el contrari passa quan parlem de l'impost de successionsel 53% dels catalans considera que s'hauria d'abaixar.

D'entre les edats i els partits, la majoria està a favor d'abaixar-lo. De fet, és l'opció amb més suport per part dels simpatitzants dels partits polítics catalans amb representació al Parlament: per exemple un 62% dels simpatitzants de Junts estan a favor d'abaixar-lo, un 57% dels simpatitzants d'ERC també defensen rebaixar l'impost de successions. En canvi, el suport és més baix en els casos dels comuns (42%) i la CUP (45%), tot i que representa un gruix alt dels simpatitzants.