L'ampliació de l'aeroport del Prat trenca la majoria de la investidura. El Parlament de Catalunya ha tombat el punt d'una moció dels Comuns que proposava rebutjar l'ampliació de l'aeroport del Prat, que només ha comptat amb el suport dels 27 diputats dels Comuns, d'Esquerra Republicana i la CUP. En canvi, el PSC s'ha sumat a Junts per Catalunya, Partit Popular i Vox per assegurar el suport de la cambra catalana a l'ampliació de l'aeroport del Prat amb un total de 99 diputats. En canvi, els diputats d'Aliança Catalana s'han abstingut en aquest punt. En el mateix punt, acordat amb ERC, els Comuns també volien instar el Govern a participar de forma determinant en la governança del sistema aeroportuari integrat català.
Durant el ple, el Parlament també ha refusat limitar l'arribada de creuers a Barcelona. Els Comuns volien el topall de tres creuers diaris al port, i 200.000 creueristes al mes, però la cambra ho ha rebutjat. El ple sí que ha aprovat instar el Govern a presentar, abans de mig any, un projecte de reforma integral de la llei de Turisme. En canvi, sí que ha estat aprovat un punt, gràcies al vot de la majoria de la investidura (PSC-Units, ERC i Comuns), que sosté que el model turístic actual "ha arribat als seus límits socials, ecològics i territorials".
No és el primer cop que els Comuns presenten batalla contra l'aeroport del Prat, i és que esperen que la Comissió Europea tombi la proposta d'ampliació de l'aeroport perquè consideren que afecta zones verdes protegides per la Unió Europea. De fet, el seu portaveu David Cid ja va advertir que presentarien batalla a Europa. En canvi, Esquerra Republicana també s'han oposat a l'ampliació però volen centrar el debat en el model de gestió aeroportuari per tal que sigui la Generalitat qui prengui les decisions sobre l'aeroport. De fet, una proposta similar a la de Junts per Catalunya, que també vol que la gestió de l'aeroport sigui "íntegrament" catalana.
El projecte d'Illa sobre l'aeroport
La moció arriba després que el president de la Generalitat, Salvador Illa, anunciés la setmana passada el seu pla per ampliar l'aeroport d'El Prat. Amb l'objectiu que estigui enllestit l'any 2030, la intenció és que s'ampliï 500 metres més la pista mar amb un pressupost de 3.200 milions d'euros. El projecte inclou posar en marxa actuacions ambientals per millorar el delta del Llobregat, amb una ampliació de més de 250 hectàrees d'espai renaturalitzades i la creació d'una anella verda entorn de l'aeroport per garantir-ne els usos agrícoles i de protecció mediambiental i la creació d'un fons ambiental. A diferència de la proposta que fa uns anys va fer Aena amb el vistiplau de l'exconseller Jordi Puigneró i que el president Aragonès va rebutjar, no envaeix tot l'espai natural de la Ricarda, sinó només una part que representa 87 metres menys, que s'haurà de reconfigurar. També es redueix l'afectació a la llacuna del Remolar en 60 metres. A més, la Ricarda es millorarà, segons els experts, des del punt de vista ecològic, però no ornitològic, per raons de seguretat dels avions.