El debat sobre l'ampliació de l'Aeroport Barcelona-El Prat ja té sentència. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat que l'aeroport ampliarà 500 metres la pista mar, amb una obra que estarà enllestida el 2033 i un pressupost de 3.200 milions d'euros. Aquest allargament és, segons Illa, "el mínim necessari per garantir vols intercontinentals amb avions de fuselatge ample i la mínima incidència possible en els espais d'interès natural". Entre les pressions del món econòmic, que exigeix des de fa anys l'ampliació, i les exigències dels comuns, reticents amb l'impacte ambiental, el president ha subratllat que el projecte acordat té "màxima ambició", però alhora posarà en marxa actuacions ambientals per millorar el delta del Llobregat, amb una ampliació de més de 250 hectàrees d'espai renaturalitzats i la creació d'una anella verda entorn de l'aeroport per garantir-ne els usos agrícoles i de protecció mediambiental i la creació d'un fons ambiental. "El projecte és tècnicament el millor i el més equilibrat entre els possibles per assolir un hub intercontinental", ha assegurat Illa, que ha insistit que es tracta d'una proposta "realista".
Illa ha volgut transmetre amb màxima transcendència la decisió final sobre l'ampliació de l'aeroport de Barcelona. Des del Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat, amb tots els membres del Govern ocupant les primeres files en un auditori integrat pels experts de la comissió tècnica que el Govern va activar el passat mes de setembre i en el marc de la qual la Generalitat, el Ministeri de Transports i AENA han acordat l'ampliació.
Calendari
Un cop tancat l'acord, segons ha detallat Illa, caldrà iniciar la redacció del nou Pla Director de l'Aeroport i el procediment d'avaluació ambiental estratègica associat. El següent pas és la redacció tècnica, arquitectònica i d'enginyeria del projecte i la declaració d'impacte mediambiental. La previsió és tenir el pla director preparat el 2028, per començar l'execució del projecte el 2030 i tenir-ho tot enllestit —"si tot va bé"— el 2033. La inversió prevista és de 3.200 milions d'euros, que haurà d'assumir AENA, i que inclourà la remodelació de la Terminal-1; remodelació i millores a la T-2; allargament i millores associades a la pista del mar; sortida ràpida de la pista creuada, i un nou edifici de la terminal satèl·lit, que comportarà la construcció d'un tren subterrani per connectar-la amb la T-1.
El president ha subratllat que el projecte aprovat és fruit d'un acord entre el Govern de la Generalitat i el Ministeri de Transports, amb el vistiplau d'AENA. "Avui és un bon dia per a Catalunya, desbloquegem una de les decisions més importants per a la seva prosperitat", ha reblat Illa, que ha insistit en la necessitat d'ampliar la infraestructura per garantir el lideratge econòmic de Catalunya.
Recuperar la capacitat: 90 operacions per hora
L'objectiu de l'ampliació és recuperar la capacitat operativa de l'aeroport, que preveu 90 operacions per hora, quan en l'actualitat l'aeroport només permet assolir 80 operacions, i fer-ho respectant les emissions. Aquest projecte, a més, garanteix, segons la comissió tècnica, que no hi hagi afectació al Port de Barcelona, ni a futures ampliacions d'aquella infraestructura.
L'allargament de la pista del mar ha de permetre, segons el projecte dels experts, reduir la contaminació acústica i que "cap població tindrà un major impacte, amb més soroll". Això s'hauria d'aconseguir en permetre de disposar d'una pista més llarga en la qual els avions s'enlairin abans, i facin la maniobra de gir abans un cop a l'aire.
Impacte ambiental
A diferència de la proposta inicial, el projecte final no envaeix tot l'espai natural de la Ricarda, sinó només una part que representa 87 metres menys de la proposta inicial, que s'haurà de reconfigurar. També es redueix l'afectació a la llacuna del Remolar en 60 metres. A més, la Ricarda es millorarà, segons els experts, des del punt de vista ecològic, però no ornitològic, per raons de seguretat dels avions.
Cada hectàrea afectada d'aquestes zones humides es compensarà amb 10 hectàrees, que haurien de permetre "optimitzar" els hàbitats aquàtics de la zona. El projecte preveu un pla que abordi la gestió també del parc agrari del delta del Llobregat. Per defensar aquesta ampliació davant de la UE, el Govern posarà com a exemple d'aquesta ampliació els aeroports de Rotterdam i Anvers. La Comissió Europea haurà d'emetre un dictamen del projecte abans de l'aprovació del Pla Director.