Amb l'informe de la comissió tècnica a tocar i el Govern de Salvador Illa compromès a tirar-ho endavant, els comuns ja avisen que faran una "estratègia de confrontació" per aturar l'ampliació de l'aeroport del Prat. El portaveu del partit al Parlament, David Cid, avança que presentaran batalla a Europa i subratllen que és "pràcticament impossible" que la Unió Europea avali el projecte pel seu impacte mediambiental sobre els espais naturals protegits que envolten la infraestructura. Cid s'ha mostrat confiat que en l'escenari europeu tindran "la força per aturar-ho", segons ha afirmat aquest dilluns en una entrevista amb l'ACN, si bé avisa que serà una llarga "partida d'escacs".
El portaveu dels comuns ha argumentat que aquesta "estratègia de confrontació" serà a tots els espais: als ajuntaments de la zona, al consistori barceloní, al Parlament, al Congrés dels Diputats, a l'Eurocambra i als tribunals. Així, Cid ha assegurat que serà una carrera de fons i per això preveuen una tàctica de "llarg recorregut" per a una "batalla" que es lliurarà fins al 2030. Els comuns aniran "pas a pas" en una judicialització del projecte, que volen escalar a instàncies internacionals. De tota manera, el portaveu creu que on trobaran la solució serà a la Comissió Europea, perquè dubta, diu, que l'Executiu comunitari avali un projecte amb aquest impacte ambiental.
Cid ha valorat que l'ampliació de l'aeroport és una "aposta del passat". Assegura que augmentar la capacitat del Prat suposaria que Catalunya rebés 20 milions de turistes més, la qual cosa creu que provocaria un gran impacte sobre el preu de l'habitatge i el medi ambient: "No té cap sentit". Així, el diputat ha assenyalat la importància de la mobilització ciutadana per sortir-se amb la seva i, en aquesta línia, ha recordat que les manifestacions contra el transvasament de l'Ebre van ser determinants per aturar aquell projecte del govern espanyol del PP, durant els anys 2000.
El portaveu dels comuns també ha afirmat que compten amb els suports dels partits aliats en l'àmbit de l'Estat, destacant el de la vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, fundadora de Sumar. A més, els comuns esperen tenir el suport d'Esquerra Republicana, si bé Cid assenyala que el partit d'Oriol Junqueras s'està "despenjant" del rebuig a l'ampliació de l'aeroport. El diputat del grup parlamentari que lidera Jéssica Albiach ha recordat que Illa ja els va oferir un acord sobre l'aeroport semblant al que va tancar amb ERC, però que els comuns s'hi van oposar.
Preguntat per si hi pot haver pacte per als pressupostos del 2026 si el Govern d'Illa avança en l'ampliació del Prat, Cid s'ha limitat a respondre que ja hi va haver desacord sobre aquest tema en el pacte d'investidura. El portaveu dels comuns ha avisat que Illa no té assegurat el seu suport i ha recordat que queden per executar els tres suplements de crèdit pactats amb ERC i ells. "No tenen cap xec en blanc", ha resolt Cid, que, tanmateix, posa les polítiques d'habitatge com a "màxima prioritat" pels comptes de l'any vinent.

Illa ho vol "encarrilat" abans de l'estiu
El Govern de Salvador Illa farà arribar en els pròxims dies la seva proposta per ampliar l'aeroport del Prat, una vegada estigui sobre la taula del president l'informe de la comissió tècnica que estudia com executar aquesta sempre controvertida ampliació. Així, la proposta que sorgeix de la Generalitat aposta per allargar uns 500 metres la tercera pista, la més propera al mar i que es fa servir per als enlairaments, repartint l'afectació entre els dos espais protegits al voltant de la infraestructura: l'estany de la Ricarda i el Remolar, a un costat i l'altre. Illa va dir divendres que espera tenir abans de l'estiu "aquest tema encarrilat en un sentit o altre", mentre que el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, ha apuntat l'ampliació serà "respectuosa amb els espais naturals i abordarà les compensacions ambientals". L'ampliació de l'aeroport ha estat un dels compromisos del president Illa, proposta que ja avalava des d'abans que arribés al Govern. Es tracta d'una demanda que reclama el sector empresarial amb insistència i el debat ve de lluny, si bé tot ha quedat bloquejat davant l'oposició d'amplis sectors.