Junts per Catalunya ja ha fixat la seva posició davant l'ampliació de l'aeroport del Prat anunciada pel president de la Generalitat, Salvador Illa, aquest dimarts. Els de Carles Puigdemont exigeixen la gestió integral dels aeroports catalans, que a hores d'ara estan en mans d'AENA, l'empresa pública de l'Estat espanyol. Així ho ha traslladat la portaveu de Junts, Mònica Sales, en una roda de premsa aquest dimarts des del Parlament de Catalunya. A més, també han registrat una petició de compareixença del president de l'executiu català, com també ho ha fet la CUP, per tal que doni explicacions davant la sobirania nacional catalana amb l'objectiu que sigui la setmana que ve. Si no ho fa, Sales ha recordat que la setmana del 15 de juliol hi ha previst un ple monogràfic d'infraestructures al Parlament on Illa haurà d'intervenir. 

Mònica Sales ha defensat que “el Prat ha de ser gestionat des de Catalunya”. Segons la també vicepresidenta juntaire, l’Estat espanyol, a través d’Aena, concep l'aeroport del Prat “com una terminal secundària de Barajas, com si fos la seva T-5”. Per això, ha ressaltat que “el Govern de la Generalitat ha de tenir-ne la titularitat i la capacitat de decisió per definir quin model d’aeroport volem i necessitem”. “Des de Junts, defensem que aquest hauria de ser el punt de partida. Aquesta és la clau de volta, a l’hora de plantejar el futur de l’aeroport”, ha dit la dirigent de Junts per Catalunya. De fet, Junts per Catalunya ha instat el president de la Generalitat a "posicionar-se" i ha recordat un mandat parlamentari, en referència al fet que el Parlament va aprovar, el febrer del 2024 a proposta de Junts, que la Generalitat assumeix la gestió dels aeroports a Catalunya. 

Crítiques per la "manca de consens"

Amb tot, la portaveu de Junts al Parlament ha denunciat que el president Illa no hagi contactat amb els grups parlamentaris per consensuar la proposta anunciada aquest dimarts. “Ho ha presentat sense haver escoltat, i ni tan sols informat, el Parlament i el principal grup de l’oposició, però tampoc ho ha consensuat amb els ajuntaments, davant d’una qüestió estratègica de país que exigeix responsabilitat i consens", ha denunciat la portaveu de Junts al Parlament. Per això, ha preguntat al líder socialista amb quins suports comptarà per tirar endavant el projecte, ja que els Comuns s'hi han posicionat en contra. “Ho farà amb els socis del tripartit o els del 155, que sempre fan de salvavides del PSC quan no es posa d’acord amb els seus socis d’investidura i de legislatura?”, ha preguntat la portaveu del grup parlamentari.

En paral·lel, Sales ha denunciat el "greu col·lapse" de les infraestructures a Catalunya, fent referència a l'AP-7, Rodalies i l'aeroport del Prat. De fet, creu que no és fruit de l’atzar, sinó que és "el resultat d’una inacció premeditada i una renúncia conscient, amb el PSC i el PSOE com responsables clars durant els últims anys, però també el PP".

Mentrestant, l'exconseller de Territori durant el Govern de Pere Aragonès, Jordi Puigneró, lamentava haver "perdut" quatre anys, ja que la proposta que ha fet el president de la Generalitat és similar a la que va fer l'exconseller juntaire, acordat amb Aena, l'any 2021. Aleshores, l'executiu català estava format per Esquerra Republicana i Junts per Catalunya i l'ampliació de l'aeroport va ser un dels molts punts de tensió entre els dos exsocis de govern. De fet, les desavinences en el si del govern va provocar que Aena tirés marxa enrere a l'ampliació de l'aeroport del Prat fins avui. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!