La Generalitat de Catalunya xifra en un total de 2.738 milions les inversions de l'Estat no executades pel govern que lidera Pedro Sánchez, una estimació que inclou el període 2018-2021, ja que l'Estat no ha facilitat encara les dades sobre l'execució pressupostària de 2022. En una entrevista a Efe, la consellera d'Economia de la Generalitat, Natàlia Mas, ha assegurat que "des que el PSOE governa a l'Estat", és a dir, des de 2018, l'execució d'inversions a la Comunitat de Madrid ha estat "un 70% superior" a la de Catalunya.
Segons dades obtingudes pel departament d'Economia de la Generalitat, des de 2018 les inversions de l'Estat a Catalunya incloses en els pressupostos de l'Estat, fonamentalment destinades a infraestructures, sumaven 6.004 milions d'euros, però d'aquest import l'Estat només va acabar liquidant un total de 3.266 milions, per la qual cosa la no-execució va assolir els 2.738 milions. La consellera ha dit que, en canvi, a la Comunitat de Madrid es van acabar executant en aquell mateix període de temps, entre 2018 i 2021, inversions per valor de 5.547 milions —davant els 4.485 milions pressupostats—, la qual cosa suposa un 70% més que a Catalunya.
L'Estat no publica les dades
Ha denunciat que el 2021 només es van executar un 35,9% de les inversions per a Catalunya consignades en els pressupostos, segons dades de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, mentre que l'Estat ha decidit "no publicar" les dades de 2022. Davant d'aquests incompliments "ingents", la consellera ha assenyalat que "un 70%" d'aquesta falta d'execució d'inversions és imputable a Renfe i a Adif, i ha reivindicat solucions com les encomandes pactades per ERC el 2022 perquè l'Estat transfereixi a la Generalitat uns 900 milions per executar obres en infraestructures clau.
Els fons europeus a Catalunya
Precisament aquest dimecres, el departament d'Economia i Hisenda va publicar un mapa interactiu sobre el desplegament dels fons europeus Next Generation a Catalunya. L'eina permet veure com s'estan distribuint municipi a municipi els fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), d'on procedeixen el gruix de recursos. "No coneixem cap territori de l'Estat amb una mirada europea i que estigui aportant tantes dades com ho estem fent nosaltres", va remarcar la consellera Mas, durant la sessió de control al Parlament. El mapa conté dades sobre els fons captats per ens locals, empreses, centres d'investigació, o centres de formació, entre d'altres. La informació s'actualitzarà periòdicament.