La crisi comercial entre la Xina i Europa continua donant titulars. El gegant asiàtic aprofita cada oportunitat per reforçar la seva posició. I els grans perdedors ara són els fabricants europeus de luxe, que estan veient com les seves vendes es desplomen en un mercat que era la seva gran salvació.

L'exemple més clar el trobem en Mercedes, BMW, Porsche i Land Rover. Aquestes marques s'han convertit en el blanc perfecte de les mesures xineses. Fa tot just unes setmanes, Pequín va introduir un nou impost al luxe que colpeja directament als seus models més rendibles. Es tracta d'un 10 % addicional en vehicles el preu dels quals superi els 115.000 euros. Una decisió que en tan sols 48 hores ha canviat el panorama per complet.

Mercedes Classe C2
Mercedes Classe C

La Xina apuja els impostos als cotxes prèmium

L'impost no és nou. Ja hi era des de 2016, però s'aplicava a cotxes d'ultra luxe com Bentley o Rolls-Royce, amb un llindar molt més alt: 166.000 euros. Ara, en reduir el límit, afecta de ple als Clase S, els Serie 7, els esportius de BMW M o els Range Rover més equipats. Oficialment, la mesura busca "fomentar el consum racional". En realitat, és una estratègia per frenar el domini europeu i donar més espai a les marques xineses.

El cop és encara més dur si recordem que la Xina ha estat durant anys el mercat més rendible per a aquestes firmes. Clients amb alt poder adquisitiu compraven sense dubtar els models més cars, valorant el prestigi europeu. Ara, aquestes compres es redueixen dràsticament. En el primer semestre de 2025, Mercedes va caure un 14 %, BMW un 15 %, Porsche un 37 % i JLR un 31 %. Fins i tot Audi, la menys afectada, va perdre un 10 %.

Porsche Panamera
Porsche Panamera

BMW, Mercedes, Audi i companyia, afectades, però també les marques xineses

Les marques intenten reaccionar, però no ho tenen fàcil. Mercedes ha optat per mantenir preus i oferir descomptes puntuals en la seva Clase S. Porsche, per la seva part, estudia una mesura desesperada: baixar de forma permanent el preu del Taycan per deixar-lo per sota dels 115.000 euros. Una estratègia arriscada, que podria erosionar encara més els seus marges, però que demostra fins a quin punt estan contra les cordes.

El problema no només afecta els fabricants. Els concessionaris també estan en perill. Molts asseguren que no tenen capacitat financera per suportar els canvis, amb marges cada vegada més ajustats per la guerra de preus. Des de JLR reconeixen que hauran d'ajudar la seva xarxa comercial, encara que només sigui de forma temporal, per evitar un col·lapse. Mentrestant, els consumidors xinesos miren amb creixent interès a marques nacionals com BYD o fins i tot a luxosos models d'Huawei.