Comprar un cotxe elèctric tipus Tesla equival a estalviar, i més encara amb els actuals preus dels carburants. Tanmateix, si bé aquesta màxima és inequívocament certa quan el que comprem és un cotxe nou, pot ser que no sigui així si ens emportem a casa un elèctric de segona mà, perquè les bateries es degraden i reemplaçar-les pot arribar a costar més que el que val el cotxe.

Cotxe electrico
Cotxe electrico

El (mal) exemple d'Avery Siwinski

I és que això, precisament, va ser el que li va passar a una jove de 17 anys anomenada Avery Siwinski, que en lloc d'un Tesla Model Y nou com van fer al juny gairebé 17.000 europeus, va comprar un Ford Focus Electric del 2014 amb 96.560 km per 11.000 dòlars. Tot bé fins aquí, perquè la noia, espavilada, es va estalviar un dineral. Els problemes van arribar quan es va trobar un bon dia amb la desagradable sorpresa que ningú no espera quan es compra un cotxe de segona mà: el seu vehicle havia deixat de funcionar.

Factura astronòmica

Siwinski, com sempre es fa en aquests casos, va anar al seu concessionari i els tècnics la van informar de les desagradables notícies: el desastre tenia solució, però costaria molts diners. Calia reemplaçar la bateria i això costava 14.000 dòlars: exactament 3.000 més que el que Avery havia pagat pel cotxe. Després de molt parlar, van decidir assumir el pagament, però ja era tard: el concessionari els va informar que ja no existien bateries disponibles per a aquest model. Ford els va oferir llavors 500 euros pel cotxe, que seria desmantellat. Lliçó: si vols un cotxe elèctric, no tens els diners que calen per pagar-lo i t'has decidit per un de segona mà, comprova l'estat de les bateries abans de tancar el tracte, no sigui que la teva parella s'assabenti del sidral, vengui el cotxe elèctric a la teva esquena i et compri una cadira també electrificada en la qual, sempre amablement, et convidarà a seure.